Låt mig gissa ditt yrke

Ibland är det som att entropin och kaoset tar sina egna vägar. De är inte alltid så förutsägbara som jag själv tror. Eller tycker vore självklara. När jag ser på mitt arbetsbord så har det dykt upp en tipexhare, en komihåghund, lite längre bort stirrar en gubbe på mig och en snigel tynar bort just där jag brukar ha min armbåge. Fläckarna är inte bara av akrylat, de är av kaffe, banan och köttbulle. När jag medvetet arbetar (på arbetstid) med min existens och de stora frågorna i vardagslivet så smyger sig fablernas värld på mig. De hopas kring min kaffemugg, där jag stannar upp och tänker på annat.

Hur ser ditt arbetsbord ut?

8 svar

  1. Du är en av dem! *tar mig för pannan* Jag visste det! Det var därför du peppade mig på bloggen. Jag ser allt hur du bokat in spinningpass – med skivstång också. Imponerande.

    Imorrn smäller det, då ska jag på gymintroduktion. Faktum är att jag ju egentligen längtar massor efter att träna men har fortfarande sviter av min sjuka foglossning under graviditeten. Satt i rullstol de sista två månaderna, kryckor och sängläge dessförinnan. Nu har det snart gått 8 månader sedan Elvira kom men jag har fortfarande ont emellanåt, det är därför jag är lite rädd för gymmet.

    Mitt skrivbord? Oh. Det är så nytt så den enda fläcken än så länge är lite majskrokskladd från nämnda Elvira.

    • Oj jädrar, rullstol och hela baletten! det verkar ju som att du verkligen behöver styrkande träning för att komma i form igen. *pepp pepp*

      Själv tränar jag regelbundet, eller nå… tränar i perioder rätt regelbundet. Nu har jag haft en retlig hosta i ett par veckor, men kan inte skylla på den i all tid och evighet :) Så nu har jag bokat pass till i kväll och imorgon. Jag har som mål över året att träna minst 11000 minuter. Så nu är det bara att ligga i!
      Jag är by the way med i Funbeat, där jag registrerar min träning och mitt välmående. Rolig träningsdagbok på nätet. Det är bara att hänga på! :)

  2. Jag kör stenhårt med 5S på mitt skrivbord/arbetsplats. Helt rent förutom dator, miniräknare, 3 pennor och en kaffekopp. Max ett till två papper om det är nödvändigt. Dessa sorteras bort så fort jag har avverkat dem.
    I övrigt en skärmvägg mot min kollega, två papper på den, dessa granskar jag varje dag och undrar om jag inte skulle kasta dom. Snett bakom mig en i stort sett tom bokhylla. I bokhyllan finns det fyra uppmärkta platser, inkommande, pågående, avslutat och sparas.
    Jag känner mig nöjd och harmonisk då det är rent och kalt runtomkring mig på arbetsplatsen.

  3. おはようございます親友!
    Härligt med ordning och reda.
    Jag blir ju lite nyfiken på vad det är för pennor du har om de är exakt lika eller om de har olika funktioner. Svårt att gissa vad du gör på ditt kontorsarbete… Undrar just om det är en arbetsplatsfilosofi att köra efter de femessen eller om detta är en personlighets grej :)

  4. Det är tre röda pennor, en kulspetspenna och två bläckpennor med fin spets. Det är inte så mycket en arbetsplatsgrej som det är ett sätt att också reta mina kolleger, de stör sig lite på att jag alltid håller rent på skrivbordetm själva har de skrivbord som svämmar över av inaktuella papper

    • Jag gillar din ordning men jag skulle nog ställa dit en grunka hemifrån just för att ha något personligt att förhålla mig till. Har du jobbat där länge? Ju längre tid du har haft det så opersonligt ju mer kan jag tänka mig att de retar sig på ditt skrivbord :)
      Leker lite med tanken på att du skulle kunna testa lite olika saker:

      En virkad duk och en porslinstiger.

      En nöffande gris med rörelsedektor.

      En fotoram med en bild av din bil, båt eller hobbyrelaterade utrustning.

      Ett konstverk :)

  5. Jag tillåter mig att ordna ett stort j-a kaos under veckan. När jag går hem på fredag är jag glad om jag kan komma åt att släcka arbetslampan. Rummet ser ut att vara träffat av en granat. Måndag morgon ägnar jag upp till en timma åt städning. Allt är på sin plats och den som tittar in just då tror att jag är en pedant. Men det är helt fel…

    • *känner igen det där*
      Jag brukar storstäda mellan olika projekt, oavsett om det är stora eller små. Men det är skönt att få börja på ett nytt orört kaos och man slipper leta grejer som har kommit bort i början av en ny process.
      Men också för att invetera materialförrådet :)
      Just nu är allt riktigt rörigt, jag byter ateljé och i varje kartong finns det massor jag kan slänga. Lägligt nog har vi för tillfället en container att trolla bort stuff i, så slipper man åka så många vändor till återvinningscentralen. – Så praktiskt!

Kommentera

