Hobby

Det kan vara svårt att se när en hobby förvandlar ens beteende och livsstil. Det som var otänkbart har blivit vardag. Det jobbiga har blivit något efterlängtat. I flera år har jag velat ha en hobby, nu har vi hund. Det har blivit en familjeangelägenhet, något vi gör tillsammans. Till och med hundhår i sängen är lite mysigt, men grus? Nej tack. Ibland är hunden så central  i den sociala samvaron att en morgonpuss glöms bort eller hastas igenom för att gosas bort med lurvet.

Hobbyn har tagit sin fot in i garderoben, kläder anpassas och skor impregneras. Nya klädinköp planeras, det ska alltid finnas fickor, och helst hällor, det gör inget om de är smutsavvisande. Tankarna kretsar hela tiden kring hunden och dess välbefinnande. Men också veckans träningar och delmål.  Inte undra på att de som har haft flera hundar blir lite av hundar dem själva.

 

Här är han mycket koncentrerad på apporten som jag ska kasta ut :)

10 svar

  1. Det är mysigt med hund och jag förstår att den får ta stor plats.

    Än roligare blir det när ägare och hund är lika:
    http://www.guy-sports.com/humor/videos/powerpoint_presentation_dogs.htm

    Vad har ni för hund? Vår fick aldrig vara i sängen, men däremot låg den gärna nedanför och vaktade oss. Så man kunde vakna av en kall nos mot armen när man sov lite sent på helgerna. Mys.

    • Ha ha ha, det var verkligen hundlikt :)
      Vi har en jaktlabrador retriver, 16 månader gammal. Vi lät honom ligga i sängen och soffa redan från början. Vi blir nästan lite besvikna när han hoppar ned från sängen… men jag sover ju som en kungfufighter så han undviker nog bara mina fötter :)
      Jag klämmer in en bild av han i inlägget :)

  2. Hud är och blir en livsstil Det känner jag verkligen igen! Min garderob och mina skor ser numera ganska så annorlunda ut.

    • Och du har två hundar, eller hur? :) jag funderar på allvar på att skaffa mig en midjeväska, bara för att kvinnokläder ofta saknar fickor… men det tar verkligen emot, de är ofta så himla fula!

  3. åh fina hunden! finfinfina hunden.

    • JA, han är finfin :) Men idag var han faktiskt mycket ohörsam, det är lite så jag skulle kunna sälja han på blocket för 50 pänn *skojar*

  4. Vilken avancerad atrapp, den där apporten verkar vara. Svart vinbärslöv och kaffetermos?

    • Det torde ha blivit gott kaffe efter att ha kastat ut den ett par gånger :) men nej, ett par vingar från en gräsand och en träflisfylld tygkrov, det är grejer det.

  5. Jag minns en viss liten paljett som tyckte att folk som fick barn blev besatta… :-)

Kommentera

