Vardagsbehov och rikedom

När jag var liten bläddrade jag ofta i kataloger och lekte att jag hade råd med allt. På varje uppslag skulle jag välja minst en grej jag kunde beställa. Det var först och främst kläd- och leksakskataloger på den tiden. Idag kan jag roa mig med att se vad jag har för behov i kataloger från Clas Ohlson och Bauhaus. Det som är spännande är att se vad jag kan skapa för nypåfunna behov. För det är egentligen inget jag behöver utan en slags odling av shoppingsug, ett slags begär. Som i detta uppslag blev jag sugen på ett slipmoj för glas. Jag är en enkel kvinna med enkla behov :)

Vid morgonfikat pratade jag och min kollega om pengar och hon utbrast, – Jag önskar jag var rik! Själv tycker jag nog det är mer intressant att ha råd. Det är ju lite luddigt att vilja bli rik, för vad är rikedom?

4 svar

  1. Hahaha! ”En slipmoj”? Jag gillar uttrycket.

    Jag satt och drömde om raketbyggsatser and what-not i Hobbex när jag var liten. Den och katalogen från Ginza och Hotstuff var drömmarnas land.

    Det är nästan finare att sitta och drömma sig bort än verkligen få grejerna, för man har mycket roligare med prylarna när man inte har dem. Liksom i fantasin.

    Håller med om svårigheten att definiera rikedom om man ska prata generellt i livet. Med någon slags nivå av lycka. Men nog skulle rikedom i pengar, dvs. några miljoner på kontot vara festligt?

    Kram.

    • Jo, jag skulle nog skratta hela vägen tillbanken :)
      Du har verkligen rätt i det där med fantasierna om den perfekta byggsatsen… Jag kan ofta drömma mig bort när jag fingrar på grejer i en verktygslåda. Men det är inte alltid jag vill påbörja något konkret. Men man vet aldig, någon dag…

  2. Man borde förstås skriva något världsvackert om rikedom, som att vara rik på på liv. Men för fasen, jag håller med Roger. Ett par miljoner (gräna ett par hundra) på kontot vore najs. Supernajs.

    • Det är kanske det jag vill komma fram till, att ha råd kan ju just betyda att man har mer än tillräckligt. Jag vill ju inte begränsa mig ;)
      När jag var liten lekte vi med tanken på vad man skulle göra om man fick en miljon. Det var så mycket att man trodde att man skulle leva på den tills man dog och kunde spendera så mycket man ville.
      -Jotjena :S
      Men visst skulle jag vara rätt tillfreds med en fast summa också om den är av den kalibern ni pratar om :)

Kommentera

