Jag har inga brallor, jag har solbränna


Efter en skön semestervecka återvänder jag till arbetet. Upptäcker att det inte har hänt speciellt mycket mer än att temperaturen ute fortsätter att stiga. Arbetsmoralen är konstant låg. Här på wordpress kan man i statistiken se att de flesta andra också gör annat än att sitta inne och läsa bloggar. Men en sak har dock hänt.

Jag kan se att mitt mest lästa inlägg Nattjobb har petats ned från topplistan och intresset för Charles Bukowski är mer poppulär för tillfället. Om man nu kan kalla det poppulärt att ha haft 44 sökningar som hamnar på det innlägget… Inlägget handlade om att jag jämförde min klädsel med en kändis.

Av egen nyfikenhet och glömska gick jag in och läste mitt eget inlägg. Jag hostade upp morgonkaffet i näsan, det var ju ovanligt porrigt, på ett småäckligt sätt. Men jag minns nu hur det var, hur jag såg ut den morgonen. Idag har jag kjol och myggbett på solröda spiror. Tänker mig att jag är mer som Pippi Långstrump än Charles idag :)

Vilket inlägg är ditt mest lästa och vad tycker du själv om inlägget idag?
För att svara på min egen fråga: Jag tycker det var ett kort och naggande gott inlägg, det gillar jag. Jag tycker bäst om inlägg som är runt 200 tecken, eller iaf fångar intresset i ett kort stycke och om man är intresserad kan man välja att läsa vidare. Givetvis ger det plus om det finns relevanta bilder. Mitt inlägg om byxorna gör mig lite kluven… Jag minns att jag var tveksam till att använda bilden då jag tjuvade den antingen genom att fota av ett bokomslag eller om jag nu tog den rakt upp och ned från nätet, minns inte. I vanliga fall brukar jag ju använda egna bilder för att respektera bildupphovsrätten. Men för mig är ju dessutom bilden rätt bärande av innehållet och styr mångt och mycket vad det är jag vill dela med mig av.  När jag läste mitt bortglömda inlägg tänkte jag: Men vad fan, jag har ju glömt bort porret, det måste jag återuppta!

8 svar

  1. På topp hos mig ligger hela tiden ”Lite om min njursjukdom, cystnjure” med 11.115 besök
    Nu har jag inte skrivit så mycket där på länge, tänkte att jag skulle skriva lite om hur jag mår senare i år när det har gått just ett år sedan operationen. Men vi får väl se vad jag får lust med …

    • Jag kan tänka mig att det vore intressant för dina läsare att läsa några väl valda inlägg ihoplänkade så att det går att få en sammanfattning.

      Ett av de mest lästa onläggen hos mig handlar om nattjobbet jag hade förut. Men jag är ju inte kvar där längre så jag hoppas att det kommer andra skribenter som har mer kött på benen än jag :)

  2. Eftersom du frågar:

    Mest läst enligt statistiken är detta inlägg:

    http://snitsaren.wordpress.com/2008/04/03/vid-en-vag-pa-en-sten/

    Det skrevs för att tillfredsställa vetgiriga googlare och hör knappast till de inlägg snitsaren själv är mest nöjd med.

    • Jao, jag kan inte påstå att jag är så vidare stolt över att i ett inlägg jämföra mig med Bukowski…
      Men jag blir ju onekligen nyfiken på vilket inlägg du är särdelens stolt och nöjd över :)

      • Nu blev det lite knepigare. Snitsaren råkar ofta läsa om sina gamla blogginlägg och är ofta mycket nöjd vid återseendet, vilket hämmar skrivandet av nya inlägg. Många inlägg vittnar om mycket arbete och med tiden har snitsaren i intervjuform låtit skriva stora delar av sina memoarer, vilket överraskat honom. I efterhand roas han särskilt av alla oförutsägbara kommentarer om allt och ingenting.

        I jubileumsintervjun (se länk nedan) från februari i år får han samma fråga och svarar så gott det går. Där förklarar han också sin syn på bloggskrivandets och i förlängningen konstens svårigheter. Sedan dess har bara ett drygt dussin bloggposter publicerats och takten sjunker stadigt.

        http://snitsaren.wordpress.com/2010/02/15/jubileumsintervju/

        • Jag blir mest förvånad över vad jag har skrivit om tidigare. Kan inte ens känna igen språket. Men jag minns ofta ämnet och min ståndpunkt… det kan vara en smula hämmande att fortsätta skriva. Ungefär som att mina ev läsare kommer ihåg och bryr sig om jag skulle upprepa mig.
          Samma gäller bilderna, jag vill inte så gärna återanvända dem.

          • Ändå, som snitsarens butler skrivit någon gång för länge sedan, och som det är fortfarande, tål dina bilder att ses och begrundas många gånger om.

Kommentera

