Regn, minerlvatten och en man i en torr brunn

Helgen har sakta förflutit i regn. Korkar upp mineralvatten med fantasismak och läser en bok om en man som sitter och funderar i brunn. Författaren Haruki Murakami från Japan har skrivit en handfull böcker, detta är den första för mig. Den heter: Fågeln som vrider upp världen, 1997.  Berättelsen är lite oväntat platslös, som om den utspelar sig på en teaterscen. Även de beskrivande titlarna för varje kapitel ger en känsla av manus, som kapitel 7:

Den lycklige kemtvättsägaren
Kreta Kanos entré

En man har slutat sitt arbete och tar hand om sin fru och hushållet. Deras katt fösvinner, det gör hon också. För att reda ut sina tankar sitter han i djupet av en torrlagd brunn. Flödet har tagit en annan riktning. Berättelsen utspelar sig i huvudsak i ett kvarter i Tokyo. Det kunde ha varit varstans i världen. Men ändå är Malta och Kreta viktiga karraktärer.

Man skulle kunna säga att allt kretsar kring vatten och med spänning läser jag vidare. Även om berättandet är rakt och enkelt, men inte i betydelsen simpelt. Nej han berör han på djupet och väcker nyfikenhet, jag känner stark vilja att veta vad som komma skall på nästa sida och nästa. Genom att boken är drygt 700 sidor uppslukas man av flödet av alla händelser. Från den mest groteska tortyren till den oberörande lusten låter han mig som läsare kort fokusera på en fågels frånvaro. Sedan ringer det i Toru Okadas telefon.

Det får gärna regna någon dag till så att jag kan låta mig förloras så länge läsningen räcker. Kurar ner mig i soffan igen. Senare kanske jag strösslar paljetter över denna bok … just nu skulle det bli konfettiregn :)

6 svar

  1. Jag stått och hållit den här boken i handen utan att gå hem med den, men nästa gång jag står där med den så följer den med mig hem! :)

    • Hoppas du gillar den :)
      Jag har under min semester läst en del serieböcker och ett par romaner, skönt att sjunka ned i soffan och slappa. Just nu läser jag Orhan Pamuks ”Det tysta huset”.

  2. Måste jag ta mig en titt på, själv ramlade jag över en bok igår som jag inte kunde hålla fingrarna i från: Igelkottens Elegans av Muriel Barbery. Har redan fått en väldigt skön känsla av den. :)

    • Ska vi byta bok?
      Jag har läst kanske halva av Pamuks bok och är uttråkad.
      Ok, den är finurligt skriven som sex olika monologer med personlighet och skilda karaktärer… men den är ändå inte min grej.

      Ska kolla på Igelkotten, när jag återvänder till stan. (har ju semester till på måndag)

  3. Jag byter gärna böcker! :D

    Sex olika monologer, låter lite som att man skulle kunna ha svårt att hålla i sär dem?!

    Jag kan rekommendera en annan bok som jag kan läsa flera gånger (har aldrig hänt innan den här) och det är ”Tidsresenärens hustru”. Köpte den till och med på engelska förra veckan som jag håller på och läser nu :D

    • Tack för tips, ska kolla upp den vid tillfälle! :)

Kommentera

