Min nya glugg


Här är min nya älskling. Den är fin, den är rolig, den är flink och intuitiv. Det är en Canon 500D. Den har videokamera  och en massa nyttiga funktioner. Men eftersom jag inte har använt en systemkamera på tio år så lusläser jag handboken. Där hittade jag en ful groda.


”Effektfullt för närbilder på kvinnor eller barn.” Alltså, vad säger man? Ni karlar får verkligen stå på er, kräv att ni också kan bli fluffiga i konturerna! Ni måste visa alla era rynkor och blemmor annars är ni inga riktiga karlar ? Vrid på landskaps funktionen och betona alla vener och ringarna under ögonen. Blått ska det vara!

Nå, jag ska inte hänga upp mig på det längre. Kameran har ju så många andra positiva egenskaper. Det tar nog ett tag att vänja mig vid att jag har den och att ta bilder med förbättrad kvalité. Frågan är kanske om jag kommer att ta foton hit till bloggen. Jag har ju använt kameran i mobiltelefonen så länge och gillar de egenskaperna den har och framför allt blåtanden. Jag tar en bild och skickar över den i ett naffs. Men som min kollega, som är fotograf sa via chatten…  – Man har inte blåtand på riktiga kameror. Man använder kabel och minneskort. Så gör proffsen. (där mellan raderna kunde jag känna hur luggen fladdrade i vinden från hans djupa suck)

På radion idag pratade de om konsten att pruta. Det var flera av de medverkande som sa att man inte prutar i butiker, att det inte går och att fast pris gäller. Humm, jag pratade med försäljaren om att jag skulle ha köpt kameran på stående fot om det inte var så att den var billigare på ett annat ställe (nätet). Så han gick en runda och kom tillbaka och sa att jag fick den till samma pris. Hepp, på det viset fick jag den utan fraktavgift och rakt i näven, ingen väntetid. :) Dessutom får jag det enklare om den behöver lämnas in till service, jag behöver inte skicka iväg den per post utan kan lämna in den i butiken.

4 svar

  1. Finfin! Kan man vänta sig några spännande filmer så småningom tro?

    • Jag tänkte faktiskt på dig och ditt kamerabehov när jag pillade på alla de fina i butiken. Jag använder ju min kamera mest till att dokumentera bilder och konst. Medan du tar fina bilder på dina promenader. Om jag vore tomten skulle du få en fin en du också. Men jag tycker åandra sidan att du tar väldigt bra bilder, maxar ur det bästa med gluggen du har:)

      Jag har valt denna kamera just av den anledningen att den har en HDvideo, får se om jag hittar idéer att filma till bloggen. Jag försökte ladda upp en knastrig film för ett år sedan men fattade inte hur man gjorde. Men jag kan ju göra nya försök.

      Just nu övar jag på att hitta bländar och skärpedjup … många rattar på rolig kamera :) Den här har även automatisk vitbalansering, vilket jag tycker är charmigt att min mobilkamera inte har. Så jag måste hitta var man stänger av den.

  2. Om filmfilerna du tar blir lite för stora för nätet, eller kommer i nåt konstigt format, så rekommenderar jag det här programmet:
    http://www.formatoz.com/
    Jag kör med det – det är faktiskt mitt favoritprogram.

    • Ska genast kolla in länken :)

Kommentera

