Varför har unga tjejer systemkameror?

Jag fick frågan:
– Varför ser man så många unga tjejer med avancerade systemkameror nu för tiden?

Jag svarade spontant:
– De är inte så dyra längre och tjejerna fotar till sina bloggar. Det finns skitmånga bloggar med snygga bilder.. och de som inte bloggar är med i andra siter som bilddagboken och lägger ner mycket tid till att lägga upp bilder på tex facebook.

Rätta mig om jag har fel. Är det så? Men varför är det just tjejer som fotar?
Att foto är en populär hobby kan jag förstå, men varför är det så poppis bland tjejer? Och jag som tränar på Friskis och Svettis kan konstatera att det är fler tjejer än killar som tränar där. Vad gör killarna under tiden?

10 svar

  1. De tittar på fotboll, äter chips och dricker öl.

    • Humm, alla?
      Vad har hänt med : meka med bilen/moppen, kolla på sporten och läsa fibban?
      Skämt å sido, tror du att tjejers fotointresse är kopplad till bloggande?

      • Inte jag, jag gillar inte fotboll (sport) eller chips.
        Kanske med tanke på att runt 70-80% (?) av alla som bloggar är tjejer, så visst kan det ligga någonting i det.
        Dessutom så gör ju tekniken med foto nuförtiden att det är mycket enklare att ta bilder. Förr som du vet behövde man framkalla själv eller skicka i väg bilderna och vänta en vecka. Lite nördigt att ta foto då.

        • Mmm, doften av kemikalier i ett fotolabb.. det är fina grejer.

          Men visst, det är mycket snabbare och roligare att kunnna redan på plats se om fotot är bra eller om man behöver ta fler.

  2. Killarna tittar på tjejernas bilder, såklart. Själv vill jag ha bilder i min blogg ibland. Men jag ids inte. Det är ALLTID roligare att läsa en text som är illustrerad.

    • Jag håller fullständigt med dig. Men det finns ju undantag, endel lyckas skriva så bra att man vill läsa ändå. men visst det skulle ju inte bli sämre med bilder.
      Men du har väl nästan alltid bilder, ofta iaf. Så då gör det ju inget om du inte ids emellanåt :)

  3. Min äldsta son spelar dataspel och läser mycket.
    Mellansonen däremot har digital systemkamera, men han är å andra sidan webdesigner, men bilderna använder han mest för sitt bands räkning på deras hemsida.
    Yngsta sonen är friidrottare men lägger också ner mycket tid på datorspel.

    Så om mina killar är representativa så lägger killar ner mycket tid på dataspelande och idrott men även att spela och lyssna på musik.

  4. Killarna kanske oftare spelar i lagsporter än individuellt…?
    Roligt att du har tre killar som du vet vad de håller på med.

  5. Fotointresset har helt klart med bloggar och Facebook att göra!

    • Snap shot-bilderna har verkligen fått sig en upplyftning sedan digitalkamerans intåg. Det är roligt att så många gillar att fota.

Kommentera

