Återvändande

Det kitlar och sitter fast som en nysning i bihålan, men nu är vardagen på väg med raketfart! Två veckor med lätja och poande i stugan. Eftersom det inte fanns så mycket kantareller tog vi oss i kragen att artbestämma flera tidigare okända sorter. Nu kan jag de flesta soppar och kan nu skilja en björksopp från en aspsopp. De här två kantarellerna var de två som räddade mig från att efter tre timmar i risig skog börja grina. Jag var trött och blodsockret var nära på obefintlig. Men en handfull katareller kan ge mig ork att trampa omkring lite till. Nu ska det bli kul att se hur landet ligger i ateljén. Flera tunga stenar ligger redan i oket, bara att börja bära. *puh* :)

2 svar

  1. Även vi var ute en sväng till skogen i lördags men hem kom vi inte alls med massor av svamp, det vi fann torkar vi för att smula ner i en sås vid lämpligt tillfälle. Det var helt tomt såg inte ens flugsvamp …
    Jag är uppvuxen med plockning av svamp och upptäckte som vuxen av en tillfällighet att jag kunde väldigt många svampar.
    Vi plockar soppar och de vanligaste sorterna det räcker så bra för oss, i kommande helg ska jag försöka ta mig ut i skogen igen och leta … dum den som ger sig.
    Kram

    • Jao, det är ju så stor skillnad på tillgången år till år. Men det är ju skam att jag iaf inte kan ta till vara riskor och kremlor så som min mamma. Hon har berättat tusen gånger hur man gör, men jag är rädd att misslyckas och bli dålig av dem. Men jag kanske måste ta skärpa mig, man lär sig ju inte om man inte testar.

Kommentera

