Hoppfull vånda med modigt språng

När jag var student var hösten alltid förknippad med energi och spännande äventyr. Nya skolkamrater, nya ämnen, nya idéer. Nu när studenttiden mest blir en patetisk skröna och borde läggas i lådan för glömska, så är hösten ändå en tid för förnyelse. Eller är det det?  Samma kneg, samma kollegor, samma ofärdiga projekt, samma väntan. Väntan.

Det som jag lägger bakom mig är studer då jag rakar min mammas skalle och betraktar hennes profil från ovan, hon är min stöpform. Jag är mycket lik henne. Hon är klar med ett halvt år av cellgifter och strålning. Hon är tipptopp, men aldrig i så klen form som nu. Svag, blek och skärrad. Eller nej just ja, det är knaske jag som är blek och arg, arg av vanmakt. Man kanske kan tro att det är cancer som är det som i första hand äter upp en människa. Nej, det är behandlingen som markerar tiden innan och efter. Den pekar på en framtid av ovisshet och förhoppningar om säkert tillfrisknande. Cancer är lömsk och föränderlig. En fjärdedel av alla oss, kommer att få cancer i någon form under vår livstid. För mig är en överlevnadsstrategi att inte prata om det så mycket. Inte prata allt för mycket om mina erfarenheter att på en armlängds avstånd betrakta fiendeland. Närmare än så kom jag inte. Nu går hon vidare och jag vet inte om det är läge att släppa taget om den där krampaktiga rädslan ännu. Tiden får ta och läka detta sår.

Hepp, upp med hakan. Nu är det höst. Nya spännande uppdrag, nya människor och nya idéer. Skriver upp ett par ledord på ett par postit-lappar:

Optimism (tänk JA istället för nej, du har länge sagt nej till allt).

Konstruktivitet (kritik, tankearbete och planering)

Nu börjar det

6 svar

  1. åh kram!

  2. Cancer är en obegriplig sjukdom.

    • Jag förstår den men den är bara fördjävlig…

  3. Jag levde med min syster de två sista månader hon fick kvar av livet efter att hon hade fått sin diagnos, så jag känner till de flesta stadier man kastas runt i när någon nära och kär drabbas.
    Puss sötnos

Kommentera

