Ritar text

Uppgiften till idag var att skriva en text om ett konstverk till en katalog. Den skrev jag färdigt före sommaren, det var snyggt och prydligt. Men straxt innan katalog-mötet med layoutaren fick jag ett infall att bryta och byta ut både text och bild till ett fristående koncept. Så jag ritade en bild om att rita en text istället för att skriva den. Jag tyckte själv att jag var finurlig och rolig. Men tyvärr var jag den ende som skrattade.  Så jag fick bakläxa. Dessutom ville de inte ha en av mina teckningar, en kvinna som kysser sitt knöliga bröst, de sa:  – Fan den där är för äcklig, byt ut den! Så min fredag avslutas med ett fett antiklimax… *graawww* jag vill rita kopulerande t-celler, vill riva och knöla! Vill bli full och skratta fult. Varför måste allt vara så djävla fint?

9 svar

  1. Precis. Varför måste allt vara så jäkla fint och tillrättalagt?

    Jag håller på dig.

  2. Sup och garva först, och säg sen vad som är fint.

  3. Kom på att jag stängde facebook-kontot när jag tänkte ”varför måste allt vara så j-a fint?”

  4. Klockan är tjugo i sju, så varför anges tjugo i fem?

    • Jag tänkte att du nog är en morgonpigg kille… för själv stod jag i stadsskogen klockan 04:23. Himlen var aprikosgrå, träden svarta och mackens lampor orangea. En trött fågel jiddrade och toppluvan var skön. Jag log stort när två fulla grabbar försökte cykla på trottoaren hem från krogen.. de hördes långt in i skogen. Hunden i andra änden av snöret verkade nöjd trots den tidiga timmen… Han brukar vara väldigt morgontrött och morrar om man vill ta ut honom före 8.
      – jag tänkte, fan vad fint det är!

  5. Det låter inte riktigt som om den där katalogen var rätt forum för din bildkonst? Vad hade den för präktigt syfte (katalogen alltså).

  6. Äsch, jag får kanske skylla mig själv när den (katalogen) redan har ett givet syfte, då bör man inte gå och ändra innehåll mitt under produktionen. Så nu har jag återgått till min ursprungliga idé och fogar mig snällt in i mallen.
    Som konstnär kan man använda en katalog till att marknadsföra sin verksamhet. Målgruppen är i mitt fall i stort sett alla jag träffar på i min yrkesroll. Jag har haft en katalog tidigare och denna nya ska bli fortsättningen på det hela.

    Mina knölar och äckliga bilder har jag kanske mer nytta av här i bloggen, allt har sin egen plats :)

  7. Fan, den där redaktören är för feg. Byt ut den!

    Försöker vara lite lustig och göra en rewrite. Men allvarligt talat; hur mycket intryck/avtryck gör man om man är lagom? Jag trodde dessutom att alla konstnärer hade någon slags licens att vara smågalna. Men det klart, man måste ju leva oxå…

    • Tack snälla, men jag tror nog ”det galna” sipprar igenom trots allt :)
      Kanske är det bra att någon håller i tyglarna så att katalogen håller ett par år… vi trycker 1000 ex och förväntar oss att vi delar ut minst 600 första året. Det är ju bra att försöka göra den så långsiktig som möjligt.
      Jag får ju vara hur galen jag vill, så många timmar om dagen, att det kanske kan kompensera mina infall till katalogen ;)

Kommentera

