Gröna tomater

Matrecept över landsgränserna behöver inte skrivas utan ritas som ett schema. Denna beskrivning fick jag av en god vän från Moskva. Hur lätt som helst att förstå. Givetvis har hon odlat alla grönsaker och örter hemma på gården. Så här gör man alltså Ryska gröna tomater!

Tillägg. Så här ser min laddning ut:

Jag fick bakläxa på att jag stoppade i blomkål i den fösta laddningen. Min master-mästare-guru sa att kål behöver vinäger för att inte ruttna. Så jag sköljde tomaterna och startade om dem. Man lär sig så länge man lever :)

6 svar

  1. Åh, vad smart. Får jag tipsa mina föräldrar om.

    • Min ryska väninna var skeptisk till att jag spillde i blomkålen, hon sa att det var ett ”faligt experiment”… nå, det ska bli intressant att se hur det artar sig :)

  2. Ser spännande ut – får man smaka sen?
    Mormor la också in gröna tomater, men det receptet ser helt annorlunda ut. Men vinäger. Mer klassisk inläggning alltså. Men goda var dem.

    • Absolut, jag hojtar till när de är klara! :)
      Jag trodde ju också att de var i vinäger. Det som är kul att få veta är att Rysk mat faktiskt är rätt mild, inte så mycket kryddor. Man känner vad råvarorna smakar och de är fantastiska på att ta fram fina smaknyanser.
      Georgisk mat, som är mycket vanlig och uppskattad på restaurangerna, är makalöst god. Fler kryddor och smaker.

  3. Åhh det här gillar jag, ska imorgon få många gröna tomater av våra hundvakter, men inte har jag alla de där bladen som ska vara i ditt recept.
    Fick ett tips att man kan skära tomaterna tunt, lägga dem på bakplåtspapper och låta dem stå i ugnen 5-6 timmar i 100 gr värme. Sen är de lätta att förvara och läggs bara i vätska när man ska ha dem i vinter.

    • Alla bladen är förslag där man väljer ett av dem… och selleri fick jag veta, ska man vara lite sparsam med. De ger mycket smak.
      Det verkar som att många har fåt ten hel del gröna tomater över från sommarens odlingar… Kul att det finns intresse att göra något med dem :)

Kommentera

