Mellan raderna kan tomhet utläsas

Vissa fraser och ord fastnar… de finns kvar även efter att jag har knycklat ihop dem och slängt dem. Klibbigt, påträngande. Där i finns ett tomrum att fylla. Synar dem noga. Är det en dialog eller retorisk frågeställning? Kanske till och med något tjuvlyssnat, en hemlighet. Sedd ur olika perspektiv träffar raderna mellan revbenen och på en fullpepprad måltavla, känns det riktigt, känns det ärligt?

Detta är angeläget, en väg till att skapa en bild. Om något viktigt.

4 svar

  1. när jag tänker på meningarna som en dialog känns det som en evighet passerat mellan första meningen och andra(press nederlag besvikelser problem i realationen bla bla bla) men ändå inte. den som svarar känner sig trängd o känner sig inte kapabel nog typ.
    ohej vad kul att spåna kring dina meningar här!

    • Jo, jag ser det också så. Och beroende på vilken av dialogerna jag väljer som ”min” så blir situationerna helt olika. Ibland söker man bekräftelse och tyvär kanske man hamnar i en undergivenhet som kan bli jobbig i en relation. eller tvärtom, att man blir kall och deffensiv trots att det handlar om något så fint som kärlek…

      Existerar det verkligen något som kan sägas vara ”Lika omtyckande”, att man älskar varandra precis lika mycket? Går det att mäta?

  2. Dessa rader väcker snarast en dialog inuti mig själv, där jag svarar olika beroende på när i mitt liv meningarna kommer till mig. Men de ger mig onekligen ett ångestpåslag. Det är något med den intimitet, eller rädsla för intimitet, som de förmedlar i kombination med någon slags sorg. Subjektivitet i kubik. :-)

    • Går det att vara något annat än subjektiv då det kommer till kärlek? :)
      Iaf jag, kan bara komma fram till några åsikter eller insikter om jag sätter mig in i hur jag själv skulle tycka och känna i en annan persons beskrivning av kärlek/ en kärlekshandling.

      Det är just därför jag tycker att denna ”dialog” ser olika ut i olik asituationer. Jag har haft dem med mig sedan 2005, tror jag det var när jag jobbade med en utställning. Mångt och mycket jobbar jag alltjämt vidare med temat…

Kommentera

