Så här blev bilden

Här är första provtrycket av min linoleumbild. Med några korrigeringar av ögat och nageln så blir det ju som jag har tänkt mig. Eftersom jag nu inte har beskrivit steg för steg hur jag jobbar så missar ni kanske hur jag egentligen har gjort. Men jag faktikt gjort samma motiv i två tappningar:

Jag tyckte att det var viktigt att bilden skulle bli rättvänt. Det kan ofta se konstigt ut att inte spegelvända en originalbild då man för över den till tryckytan. Men det visade sig vara en onödig oro. Jag ville också testa att göra den lite större för att få till de små detaljerna som ögon och naglar… Men trots allt arbete med att skära två plattor så tycker jag ändå att den lilla, första, bilden är bättre.

Kvinnan på den högra bilden ser lite mer liderlig ut och ger rätt känsla. Så den ska jag trycka upp på japanpapper så fort jag får hem min beställning. Ännu vet jag inte hur många jag kan trycka i upplagan.  Men nog tror jag att jag kan klämma fram en så där 20 st, det tror jag. Det är ju en balansgång mellan olika prognoser och kvalité. Hur många tror jag att kan sälja och hur många liknande kan jag göra utan att kvalitén blir ojämn? Alla blad i en upplaga ska ju vara lika fina. Den som trycker får se!

Ett tips: När man färgar in linoleumet med en roller kan det ju hända att man spiller färg på fel ställen. Då river man ut rena pappersbitar och täcker över spillet. Lätt som en plätt, nu är det bara att tuta och köra igen!

2 svar

  1. Fin!

  2. Jao, det kan nog bli något av det där

Kommentera

