Typiskt mig… typiskt dig?

 

Jag tog ett par tre öl med vänner igår på krogen. Man blir ju kissnödig efter ett tag. När jag var klar och gick tillbaka till sällskapet kom jag på vad jag hade gjort på muggen. Så djävulskt typiskt mig…  När detta beteendet stötts och blöts en stund kom vi fram till att mitt epitet nog ändå är; präktig. Jag vill poängtera att den tomma rullen givetvis slängdes i papperskorgen.  Min ena kompis hade varit på samma toalett och hon såg att rullen var tom, så hon tog papper från rullen på elementet. Det föll henne aldrig in att placera den i hållaren. Alla är vi olika, hur är du?

16 svar

  1. ah kul! ja jag skulle bara ta papper till mig själv. inte sätta i hållaren. om det inte e hemma hos mig själv då. men om jag ser böcker huller om buller måste det sorteras rättas till rätas upp.

    • Jag gjorde det utan att tänka på det först senare… Jag önskar att jag hade låtit bli, känns lite som att lägga näsan i blöt och hela tiden hålla kontroll. Samtidigt som de fem sekunder det tar inte känns så bortkastade… Borde ha hällt i mig fler öl så att jag kunde ha gjort ett återbesök och njutit av ordningen :)

  2. Haha, jag hade också bytt rulle! För mig är det helt obegripligt varför folk inte gör det, när de ändå gör det hemma. :-) Jag känner mig dessutom lite nöjd när jag har gjort det, som om jag har gjort någon en tjänst. *s* Präktig? Praktisk?

    • Jag har funderat vidare på det där…
      På vintern när det faller snö och alla stigar övernöas så sker det en gemensamhetsaktion. Alla som vandrar samma invanda väg hjälps åt att trampa upp en ny praktisk stig. Den första personen trampar upp en riktlinje och de efterföljande trampar kanske i samma fotspår för att inte själva få snö i skorna… eller så trampar de upp ännu mer så att det till slut blir en bred fin stig.
      Flitigt använda stigar röjs sakta upp av att vissa personer bryter bort överhängande kvistar på träd och buskar. Även om det bryter mot allemansrätten, men det är ju kanske en slags civil olydnad som är rätt accepterad?
      Just detta med stigar tycker jag är en fin social grej.

  3. Eftersom du frågar:

    I vårt badrum är toalettrullehållaren just nu tom, och på den låga hyllan mitt emot toaletten står tre toalettpappersrullar, en tom, en med ett par varv kvar och en just påbörjad. Jag tror att det är ett normaltillstånd, men när det väntas gäster sätts nog en rulle i hållaren. Jag är glad så länge rullen inte sätts bakofram så att avrivningskanten blir en broms. Gissningsvis skulle jag alltså inte tänka på hur det såg ut på den offentliga toaletten.

    Annars brukar jag till exempel flytta böcker som jag ser står fel på bibliotekets hyllor..

    • Ah, vad roligt! Jag skulle vända rullen om den var bak och fram, även på en offentlig toalett… Om det är en liten vanlig rulle, inte de stora. Det där med att ha flera rullar i olika stadier av användning är ju intressant, vem tar papper från vilken rulle i hushållet?

      På väg till soprumet plockar jag upp skräp som ligger på gården där vi bor. Jag ska ju liksom ändå dit…

      Böcker skulle jag också sortera rätt om jag ser att det är fel, eller så ställer jag upp den så att framsidan syns (om det finns plats). På samma sätt som bibliotikarierna brukar göra med ”månadens bok”. Jag tänker mig att slumpen får avgöra den extra exponeringen av den felplacerade boken. För det finns väl bara godtycke i vad som får mer uppmärkasmhet, för inte KAN det väl vara så att förlag och andra maktpåverkare styr bibliotekens goda smak?
      Egentligen spelar det ju ingen roll vilken bok som lyfts fram som extra ”bra”. :)

      • Hm? Troligen har någon omtänksamt satt fram en ny rulle när hon (ty en hon är det nog) sett att den sista börjat ta slut. Någon har sedan insett att två varv papper inte räckt för stundens behov och börjar direkt på den nya rullen och så har det fortsatt. Det händer att det står flera rullar på rad som är ”nästan slut”.

        Intressant problem: När jag tappar skräp på marken tar jag upp det, men om samma skräp ligger på samma ställe (tidigare tappat av någon annan) får det oftast ligga, vilket kan tyckas ologiskt eftersom det är lika skräpigt för den som kommer efter. Jag tycks vara mer intresserad av mitt samvete än av verkligheten.

        Jag ska för övrigt tipsa sköterskan (sambon och bibliotekarien) om slumpvis exponering av böcker !

  4. Haha, så typiskt dig! Underbart!
    Och jo, jag skulle nog ha gjort detsamma. Om jag inte druckit fler öl än två, för då blir jag plötsligt tvärsförs och gör revolution mot min egen präktighet.

    • Jag är nog mer slav autopiloten när jag blir dragen… misstänker att jag hade kollat efter tandkrämsrester i handfatet om jag hade stannat längre… ;)

  5. De där hållarna kan vara komplicerade ibland, står det en rulle i full frihet är det frestande att tillgripa den istället…sån e jag…

    • mycket komplicerade efter några öl… ;)
      Men du har rätt, det kan ju vara svårt om behållaren är av den större modellen, de har ju dessutom ofta lås. Ungefär som att man vill sno med sig en gigantisk rulle papper när man är ute på krogen.

  6. Ha ha .. hemma hos oss är det i stort sätt bara jag som sätter in en ny rulle på plats men om jag är på stan så gör jag som din kompis, tar det jag behöver och ställer tillbaka rullen på elementet.
    Det retar mig att det på något vis alltid är jag som ska vara duktig här hemma och det får mig att bli ;) rebell på stan.

  7. När jag läste vad du och de andra skrivit i sina kommentarer så kan jag tala om att när jag jobbade på Fazer bröd så kunde jag inte stå framför Fazerbröd i butiken utan att städa till det i brödhyllorna.

    • Jag plockar ogräs på allmänna platser… det har jag som yrkesskada från många år inom trädgårdsbranchen :)

  8. Det här är din andra dassblogg på kort tid. Det tycker jag är skitroligt…

Kommentera

