Syns konst i Göteborg?

Har precis beställt resa och boende i Göteborg och ska för första gången besöka denna stad. Kanske skulle jag kalla det en mytompunnen stad som jag bara har sett på TV. Där konstepidemier och kravaller… Vad måste man se för att inte missa det viktigaste? Detta hittar jag och skriver upp på postitlappar:

  • Hasselblad centrum – Sofie Calle
  • Konstmuseum- Carl Hammoud
  • Världskulturmuseet – Kimono Fusion och Elisabeth Ohlson Wallin
  • Konstepidemin- olika små gallerier

För mig är detta en lika spännande resa som om det vore en huvudstad på kontinenten, jag har ju aldrig varit där. Jag har ju inte ens varit på den sidan av landet förut! För mig är detta rent av exotiskt och har redan byggt upp höga förväntningar om goda glada Göteborgare. Vad fattas på min att-se-lista? Vad gör man när gallerierna har stängt? Äta gott, dricka en öl på mysigt ställe.. ja, jag vill bli go å gl´a :)

6 svar

  1. Är du nära Järntorget så kan du käka indiskt på Linnégatan.

    • Har ingen aning om var det är, men skriver upp och lobbar för att mina kollegor vill käka indiskt :)

  2. Göteborg är speciellt. Det är bara här du kan höra det där särskilda spårvagnsplinget när vagnarna rullar igång från hållplatsen. Och bara här du kan höra nån säga ”men lilla hjärtat”. Det är värt mycket.
    Nefertiti (http://www.nefertiti.se/) är bästa stället om du gillar musik.

    När ska du åka? Vad vill du göra?

    • Ah, det verkar trevligt det där. Vi är ett litet gäng kollegor som ska fara ned dit om ett par veckor och se Sofie Calle-utställningen… Stannar bara över dagen/kvällen och far hem igen på förmiddagen dagen där på. För mig är det nog roligast just att Göteborg är en ny stad för mig. :)
      Jag ska definitivt förslå Nefertiti till mina vänner.

  3. Sofie Calle var jag också sugen på att se. Tänkte gå 2. 3 eller 4 dec. Vem hinner först? ;)

    • Förmodligen jag eftersom den 24e är bokad. Vore kul att höra/läsa vad du tycker om utställningen :)

Kommentera

