Allå allå jag har sett Calle

Sofie Calle vann Hasselbladspriset nu i år. Länge har jag velat se hennes verk och såg fram emot att se utställningen i Göteborg. Det var värt att kliva upp i ottan och sätta sig på tåget ner. Ingen vindil med yrsnö kunde sudda bort mitt fåniga leende då vi gick en hastig sightseentur i staden. När vi närmade oss konstmuseet och Hasselblads centret så blev jag lite avundsjuk. Jag vill också bo i en stad där Stadsteatern, konstmuseet och en musikscen skapar ett torg. Det kändes som att platsen har fått en viktig plats i staden och att trappan  upp gav en känsla av att kliva upp i en annan dimension… Nå, ja. Vad vore inte en bal på slottet…

Utställningen då? Jodå. Den var värd hela resan. Jag rekommenderar alla som har möjlighet att gå dit.  Det är minnesbilder med små fragmenatariska berättelser som ger en bild av henne. Ett slags samlat självporträtt. Kanske kan bilderna, som har samlats ihop från flera projekt och tidspunkter i hennes liv, kännas lite dramaturgiskt romantiska. Men helheten har ändå en nerv och detaljerna är starka och inbjudande på något sätt. Man får delta i berättelsen och ibland till och med krypa under skinnet på henne.

Hängningen skulle jag ha önskat annorlunda. Bilderna som är kanske en sådär 2 meter höga har en mindre ram med text som man borde kunan stå nedanför och läsa. Men jag tyckte att det blänkte illa och svårt att hålla fokus på. Så den där intressanta sammankopplingen av text och bild blev bara för jobbig och jag gav upp. Jag läste istället översättningen till svenska i foldern som  man kunde ta vid ingången. Kändes ju lite beige att inte kunna ta till sig utställningen som den var tänkt?  Men även den engelska texten på väggen är ju översatt från franska så det kanske kvittar.

Jag köpte en av hennes böcker och ser fram emot att i lugn och ro titta och läsa i den. Jag tror inte att boken skulle ha räckt att se. Storleken har betydelse i detta fall. Det är en upplevelse att möta dessa bilder i stort format.

There are no comments on this post.

Kommentera

