Jag är en currygryta

Tankarna korvar sig och dagen vill inte riktigt starta upp. Självporträttsarbetet vill gärna slinka in på blobbar, knölar och valkar. Men det är lite för enkelt. Allt  ( ? ) är redan gjort och riskerar att bli en floskel i ögat på mig själv. Även om det finns de som säger att JAG är unik, det finns bara en av dig, så känns det ju ändå som att jag är som alla andra. Vem bryr sig om just mig? Och nu menar jag i kanske lite mer allmänna former.

Eller så är det just där strumpbyxan klämmer. Det är ingen annan som ska behöva bry sig i mig utan jag gör ju ett själv-porträtt. Kan självporträttet någonsin vara allmän? Om den blir det, vad har det då blivit?

Hélene Cixous skriver i Stigmata (1998) ”I seek the truth, I encounter error. How do I recognize error? I is obvious, like truth. Who tells me? My body. Thruth give us pleasure. It make us burst out laughing, trembeling. Blushing. It´s hot. ….//… Error really can´t fool us.”

Egentligen borde hela kapitlet citeras för att ge mening. För hennes tankar kring tecknande och skrivande är så pricksäkert. Om den skapande processen. Den är förkroppsligad. Man kan känna när något blir rätt utan att kunna formulera varför. Genom att som hon skriver arbeta essäartat kan man känna processens olika smaker och testa sig fram till det ”rätta” eller som hon uttrycker det till sanningen. – The truth.

Det är den där bestämdeheten i  the truth, jag bävar för… finns det bara en sanning? Kan det inte räcka med bara sanning i sin friaste form? Bara ett brottstycke och en av kryddorna i livets curry. Den kanske inte smakar så gott när man doppar fingret i kryddburken och slickar av fingret men den smakar gott i en gryta med andra smaker.

6 svar

  1. Funderar på den där känslan, att något blir rätt. Tänker att den sanningen ibland kan vara en skälm, något hjärnan av ren omtanke tar till för att vi ska slippa fåfängt leta mer. Hjärnan sätter punkt och säger att den är nöjd och det känns bra i kroppen. Ibland är känslan bestående, men ibland visar det sig att hjärnan varit för lat, när vi senare ser med klarare sinne. Ibland åter upptäcker vi att det vi sökte fanns redan i ett första utkast. Intressant och lite tröstande är också att skapare och läsare eller betraktare inte alltid är överrens om sanningen. Även en kasserad halvsanning kan vara på pricken sann för en mottaglig mottagare.

    Eller också pratar jag om helt fel saker?

    • Du pratar på pricken om rätt sak. Verkligen intressant det där att man sätter punkt för att man inte ser mening i att fortsätta söka. Man kan ju ofta se flera likvärdigt bra alternativ, då måste man ju välja… kanske är det där i beslutet man tar till känslan?
      När man går igenom gamla anteckningar och skisser kan man se flera idéer som inte har blivit till… och ibland kan återuppta en idé för att man har hamnat i en annan situation och har fler erfarenheter som gör att man kan fånga den till ett färdigt verk.

  2. Haha, jag tycker det är ok att blåsa upp sin egna bild åt något håll. Vilken av dina egenskaper tror du väcker mest intresse hos andra?

    • Prutt! Jag vet inte, vilken fråga!
      Det beror ju på vem jag möter. Jag tror vi alla känner av och anpassar oss, vi är sociala varelser och jag tror nog vi betonar och plockar fram egenskaper så att det funkar så bra som möjligt i olika sociala möten.

      Men i att skapa ett självporträtt i bild är en utmaning. Där får man sålla i allt det som är jag. Det är skitsvårt! (men ganska roligt) :)

  3. Jag gissar att tanken mognat något och att du har en idé om hur du vill presentera dig själv?

    • Jo det tror jag nog …
      Jag fortsätter med fläsket och vobblandet. Jag kompletterar med en liten videoinstallation :)
      Ska upp till fjälls en vecka på konstworkshop och tänkte att jag kan experimentera vidare med temat där.

Kommentera

