Skyll dig själv

På promenaden med hunden för några dagar sedan hittade han en skrynklig känga i diket. Som den apportör han är så plockade han upp sitt fynd och bar den en bit.  Men han ledsnade rätt fort och släppte den. Efter en stund hojtar en gubbet till mig ; – Har du tappat den där skon? I rösten fanns ett menande att ska du inte ta och slänga den i papperskoren som finns en kilometer fram på stigen… Då slog det mig att det som var någon annans skräp blev mitt ansvar genom att hunden förflyttade den några meter. I alla fall om jag skulle tolka situationen rätt. Orättvisan bubblade till och den har bubblat i några dagar nu.

Om jag skulle pilla upp ett tuggummi från en gatusten på storatorget så är det fel att gå ett par steg och trampa ned den igen?  Summan är ju den samma men mitt aggerande är moraliskt fel?

7 svar

  1. Hade gubben verkligen sett hela förloppet? Jag gissar att han, precis som alldeles för många människor, instinktivt trodde det värsta om andra. Alltså tog han för givet att du gett din gamla hund en gammal skog när ni gick hemifrån, och att du sen struntade i att han lämnande den i skogen.
    Så nej. Skräpet blev såklart inte ditt ansvar för att vovven flyttade det ett par meter! Att sen andra, som inte vet hela historien, gör en annan tolkning av det som sker. Ja, det kan man ju inte göra ngt åt. Bara att borsta av sig ”orättvisan” och lämna den i den där papperskorgen.
    Du. Om du börjar pilla lös tuggummin mellan gatstenarna blir jag lite orolig över din psykiska hälsa. ;-)

    • Jag fick bita mig i tungan för att inte börja argumentera och förklara det hela för honom. Men genom att bli anklagad för ”det värsta” så kan jag ju tänka mig att iaf han lever med tron att andra är idioter som kastar skor i naturen.
      Medan jag som är såå hygglig undrar om den som faktiskt har tapat skon undrar var den är.. :)

      Nej, jag tror inte att jag kommer att pilla tuggummin.. tror jag ;)

  2. Med kännedom om gubbars humor, undrar jag om om inte gubbet skojade med dig, skämtsamt menandes att du skulle ha tappat skon och kanske saknade den. Inte så jätteskojigt skämt kanske, men gubbar har torftig humor.

    Det moraliska problemet är annars nära besläktat med de kring toalettrullar med mera tidigare.

    • Humm, jag vet inte men han liksom spännde ögat på mig och den där gubbglimten saknades. Jag brukar se den gnistra till men inte denna gång. :)
      Men jag har ingen humor så jag tycker vi bestämmer att det var som du säger :D

  3. Intressant problemställning faktiskt. Om någon ställer av ett bilvrak på din tomt och du flyttar det ut på gatan så kan det bli en del problem för dig om man nu skall ta det lite mer extremt.

    Vi har det problemet ibland, inte med bilvrak, men att folk kastar in skräp på vår tomt inte med vilje utan av lathet hos dem. Så vad skall man göra med glasspapper, icke pantbara burkar etc. Lägga ut dem på kommunens angränsande mark eller?

    • Jo det var lite extremt exempel, jag skulle nog bli lite förargad om någon skulle slänga blivrak på min tomt. Så förbannad att jag skulle ringa polisen…
      Jag tror däremot att om en papperskorg skulle funnits i närheten skulle jag ha slängt den där skon min hund hittade.
      Vi bor i ett hyreshus med en gård, när jag går ut med sopor plockar jag upp skräp på vägen till soprummet. Det gynnar mig och mina grannar. Kostnaden är låg och ger höga poäng på trivselskalan.

  4. […] blev aktuell om sopor och skräp när jag läste en bloggpost hos PQ om skyll dig själv. Med andra ord hur skall man hantera skräp som man inte är ansvarig för men kommer i kontakt […]

Kommentera

