Tankar om mat på väg

Nu är det slut på pendlande, konstiga luncher bakom ratten, sena kvällar, konstiga arbetsställningar. Slut på såriga nagelband, oro och skvalradio. Nu är jag äntligen klar med ett delmål i ett större uppdrag.  Att käka mat när man kör bil är egentligen korkat men ibland gör man ju korkade saker för att man inte anser sig ha tid för annat. Att välja mat  har blivit lite av en empirisk forskning. Jag har testat det mesta och inser att man inte bör ta med sig matlåda som kräver både kniv och gaffel. Nej, det går bra att äka med sked, men helst något som går att fingra i sig tex:

  • Sushi
  • Chicken nuggets och morötter
  • Smörgås av modellen enhandsfattning
  • Hamburgare i papper, ej kartong
  • Rullade pannkakor

Givetvis är det säkrast att studera inplastning av bilens inredning  i filmen American Psycho eller serien Dexter. Det finns alltid risk för splatter så man kan ju välja bort sylt, dressing och rödbetssallder. Köttbullsmackor kanske låter mums, men det är högs olämpligt, köttbullarna får ätas separat för att inte fara omkring som raketer på instrumentpanelen.  Under dygnets mörka  timmar är det mycket lätt att tappa bort sin mat, tro mig har egna erfarenheter!

6 svar

  1. Enklast är ju att stanna vid någon rastplats… men vem orkar tänka så jämt. Min son välte en mosbricka i baksätet när han var tre.

    • Oj oj oj… jo det är nog bra att ha åldergräns på hantering av mat i bilen. Men jag har imregnerat framsätet med kaffe… så jag skulle i en klok värld stanna och fika på en rastplats :)

  2. French hot dog går kalasbra, tror den är skapad just av denna anledning.

    • Jo precis, den är bättre än en konventionell korv i bröd, man ska ju kunna lägga ifrån sig maten närhelst det behövs.

  3. Ha ha jag ser dig leta efter köttbullar på rymmen … jag har inte körkort så jag kommer aldrig få uppleva hur det är att äta bakom ratten.

  4. Det kanske är nästan samma att sitta bredvid och serva chaffören och samtidigt fika själv? ;)

Kommentera

