Grafik ~ föra över bilden

Eftersom jag ritade upp skissen på plastfilm kan jag enkelt placera och mäta ut hur stor den ska vara på plåten.  Här har jag använt min OH-papparat, den är kanonbra till just skissarbeten. Vanligtvis gör man en fyrkantig plåt där bilden går ut i kanten och eller ger ett fyrkantigt avtryck på pappret. Men efter som jag är jag så hatar jag fyrkanter och kan inte riktigt förmå mig att jobba ut mot en kant. Så jag kommer att figursåga plåten.

På väggen ser ni en linjal, den har jag för att mäta upp hur stor plats på pappret bilden kommer att ta. Jag vill ju att den ska hamroniera med pappret. Pappret jag ska beställa är 560×780 mm.

Här korrigerar jag och säkerställer att jag vet var ytterkanten på plåten ska vara. För när det väl är klippst så är det klippt, ingen återvändo. Allt innanför kanten kan ju se ut hur det nu gör, det tar jag tag i senare. Nu är nästa steg; Åk till verkstan och bakanta dig med en plåtkap!

4 svar

  1. Aha, en over-head. Jag undrade just hur du bar dig åt för ändra storlek på bilden. Jag vill minnas att jag hört att man redan på medeltiden kunde använda enkel optisk teknik i mörkrum för att överföra bilder till pannåer och målarduk. Själv använde jag i stället någon gång en enkel pantograf för att förstora upp bilder men lika bra som optisk projektion blev det nog inte.

    • Ofta behöver man ju bara några riktmärken så det skulle ju räcka med att lägga rutnät i önskad strolek… men jag har ju min OH så latheten tar över.
      Jag hade tillgång till en pantograf i skolan. Visst är det en apparat man kan lägga vanliga papper i och få bilden projicerad på väggen? En sådan skulle vara kul att få tag på.

  2. Nej, jag tror att du tänker på ett så kallat episkop: http://sv.wikipedia.org/wiki/Episkop

    En pantograf är en enkel rent mekanisk grej, i mitt fall bestående av fyra träribbor hopsatta med skruvar som gjorde hela mojängen ledad och rörlig i alla riktningar. Skruvarna sattes i olika hål för olika förstoring eller förminskning. En ände av apparaten fästes i bordet och längst ut i andra änden på en av ribborna satt ett ritstift:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Pantograf

  3. Jaaa, nu vet jag vad det är för något. En kompis till mig hade en sådan och jag har testat den när jag var barn. Kul mojäng!

Kommentera

