Nattis

För tre år sedan slutade jag på mitt nattjobb efter drygt sex års knegande. Nu har jag åter igen behov av extraknäck så jag har återvänt. Iaf sporadiskt och när det finns behov av vikarier. Jag jobbar vaken natt på ett boende för barn med funktionshinder.

När jag rafsade ihop grejer på vägen hit så gick jag runt med solglasögon i handen och tänkte att de behöver jag. Stopp, stopp! Solglasögon mitt i natten undrade jag också… men jag tryckte ned dem i handväskan och cyklade till jobbet. Det tog mig rätt lång tid att komma på vad jag ska ha dem till. Men så slog det mig att jag behöver dem i morgonbitti på vägen hem. Dels för att jag lär vara ljuskänslig, men jag får för mig att jag har lättare att somna när jag har undvikit solljus på kroppen och ögonen. Melatoninhalten regleras av dagsljus och det är iaf på kvällen lätt att styra och hjälpa kroppen att varva ned genom att mörklägga innan sängdags. Så varför inte.

Det var lite lustigt att den rutinen är så djupt rotad att jag till och med glömmer syftet men att den ändå styr mig. Många saker är precis som det var 2008 när jag sa upp mig. Inget nytt under solen. Det är bara knoddsen som har skjutit i höjden och testar mig om jag tål enstaka svordommar och ”jag-bryr-mig-inte-fasoner”… Samtidigt som de undrar var jag har varit. – Jag har saknat dig, sa en av dem mellan sina kaxiga What a fuck-ramsor. Hell yeah, skojar ´ru , jag har saknat dig också!

God natt folks

2 svar

  1. Vanedjuret är verkligen en fascinerande varelse!

    • verkligen! I ateljén hade vi en klocka på ett och samma ställe i fem år. Sedan tog jag med den i en rockard där jag bytte hörna (vill ju se den från min arbetsplats utan att resa mig) … I över ett år kikade vi efter klockan där den borde sitta. Till slut köpte vi en ny och satte upp den på rätt ställe :)

Kommentera

