Grafik ~ torrnål

Ok, koppargrafik är i huvudsak en djuptrycksteknik där man skapar fördjupningar på olika sätt där färgen kan fastna. Plåten är till för att ritsa, esta och bearbeta så att färgen stannar där man vill ha den. Jag har ju ingen koll på vad den grafiskaverkstaden har för förutsättningar ännu, så jag tar den relativt enkla torrnålen som teknik till mina bilder. Inga kemikalier utan bara hantverk. Man tar ett tillhygge av eget tycke och ristar i plåten. Här ristar jag in en tjock linje som kräver massor av linjer bredvid varandra.

På pappret bredvid plåten ser ni olika ”grader”, det är en enkel skiss av hur linjerna ser ut i genomskärning. Nästa steg i processen är att färga in hela plåten med önskad färg, sedan torkar man av plåten på all överflödig färg, då fastnar färgen bara i det jag har ristat in. Det visar jag i senare inlägg. Graderna ser olika ut beroende på hur man vinklar och hur hårt man trycker. Det finns egentligen oändligt med varianter. Man får testa sig fram och hitta sitt uttryck.

Men en sak är viktigt att komma ihåg. Kopparplåten är mjuk. Man kan inte provtrycka allt för många gånger utan att behöva fylla i och förnya linjer, så det gäller att ha lite is i magen. Plåtens mjukhet gör också att graderna kan pressas ned om man vinklar nålen och gör linjerna för grunda. Se den näst nedersta grad-skissen. Teckningen kan se hur tydlig och fin ut som helst, men kan efter ett fåtal tryck försvinna eftersom den pressas ned.

De som har råd och tycker det är värt det kan innan man börjar trycka en upplaga lmna in plåten på härdning, då håller den mycket bättre. Men det är rätt dyrt så jag har ingen direkt koll vilka företag som gör detta. Jag tycker att det är rätt charmigt att just denna teknik har sin begränsning, det blir inte så många i upplagan.

4 svar

  1. Jag har alltid gillat torrnålsgravyrens lite ludna linjer, som ger ett mer rått och direkt intryck än annan koppargrafik. Under mitt korta gästspel i grafikens värld tryckte jag aldrig mer än ett par exemplar av varje torrnålsförsök, så jag hann aldrig notera hur graden ändrades. Minns dock att plåten kändes mjukare när jag ibland raderade bilden med polerstål och började rista igen. Sådana tryck kunde bli ännu ”råare” och förstås smutsigare.

    Annars minns jag hur dålig jag var på att torka plåten jämnt någorlunda rent utan att torka ur linjerna. Men det kanske blir nästa lektion i denna intressanta grafikskola.

    • Jo det är luddiga linjer med trrnål, om man nu inte tar bort graderna. Altt går, det är det som är roligt med grafik. Huvudsaken är att det finns någonstans för färgen att fastna.
      Vi får väl se om jag lycks torka plåten, det är ganska stora ytor jag har att hantera. Det blir en utmaning. Helst med tanke på att jag tänker mig göra en upplaga (flera identiska bilder).

      Du fick mig att sätta morgonkaffet i halsen, jag hoppas att de som vill lära sig grafik skaffar sig den kunskapen hos proffs :)
      Jag kommer ju inte ens riktigt ihåg hur man gör utan testar mig fram.

      • Nåja, vi säger väl ”denna spännande inblick i grafikens svårigheter”, så kan du dricka lugnt…

        • Puh, tack, jag vill ju inte få hatmejl senare från de som använder mina inlägg som handbok ;)

Kommentera

