Grafik ~ något att läsa

För dem som tycker det verkar kul med grafik kan jag rekommendera denna bok. Den ger en snabb överblick på ett enkelt sätt. Men den som tar steget fullt ut och vill svärta sina fingarar så rekommenderar jag en anmälan till någon kurs i ämnet.  Folkuniversitetet, Medborgarskolan, museer, folkhögskolor med flera håller kurser, folkhögskolor har dessutom ofta sommarkurser. Det tycker jag verkar hur trevligt som helst, rent av mysigt.

Eftersom jag har redan har en grafisk utbildning så har jag ganska mycket anteckningar. Jag sammanställde dem till en egen handbok och har den som underlag för min grafiska comeback. Jag har ju inte gjort grafik på över tio år så det är mycket att hålla reda på. Därför har jag dessutom valt att jobba i tekniken torrnål eftersom den är rätt basic. Jag behöver inget annat än en kopparplåt och något vasst att karva med innan jag åker till verkstan för att trycka bilder.

Ett svar

  1. Ok, nu har jag varit i verkstan första dagen och fick INGEN hjälp av boken! Jag kan bara rekommendera den till de som vill ha en introduktion i grafik. Den kan verkligen inte handleda i praktiskt arbete i verkstan.
    Alla frågor jag fick fattades i boken. Utan jag tog hjälp av mina egna anteckningar.
    Boken får betyget en ( 1) paljett av fem möjliga.

Kommentera

