Grafik ~ infärgning av plåt

Infärgning av plåten är en enkel sak. Man lägger först plåten på en varm häll. Färgen blandar man på en sten intill och jobbar med en gummispatel. Viktigt att den är mjuk och fri från hårda färgrester. På bilden syns en lång spatel med handtag, den används till att ta upp färg ur burken, jobba färgen smidig och att senare skrapa upp vid städningen. Den rektangulära är den mjuka fina som man lägger ut färgen med på plåten.

Den uppvärmda plåten gör att färgen smälter ned i alla grader (ristade spår) i plåten. Vanligast är att man färgar in hela plåten, men man får ju experimentera och göra så som passar ens arbetssätt. Jag behöver ju egentligen inte färga in hela utan bara där jag har ristat, det finns massor av yta som senare inte ska ha färg.

2 svar

  1. Ja, värmehäll och tarlatan låter svagt bekant. Jag har ett minne av att man också lärde sig sluttorka plåten med sidan av handflatan med lite krita på ”kudden” nedanför lillfingret om man ville ha plåten helt ren utom i linjerna. Minns också att läraren var mycket bättre på att torka rent utan att få med färgen ur linjerna. Mina egna tryck blev sins emellan mycket olika, utan att jag riktigt fick grepp om varför.

    • Jag tror att det är lika mycket tekniken man har vid avtrokningen som själva graderna i plåten som avgör hur bliden blir. Man får med tiden lära sig att hitta sitt eget sätt. Hela påskhelgen har jag drömt om nätterna att jag torkar plåtar och jag har kommit fram till att gör bäst i att testa att etsa plåten istället för torrnål… tror det passar mig bättre helt enkelt.

Kommentera

