1985

Jag blev inspirerad av av Snitsarens inlägg med teckningar från barndomen. I en mapp hittade jag tre teckningar från 1985, då var jag 13 år. Jag minns kanske inte så mycket av tillfället då jag fattade pennan men minns generellt vad som hände.

Shogun gick på TV och hela familjen samlades i soffan för att se denna episka berättelse. Det var otroligt spännande och jag försökte lära mig japanska ”wasarimass” skrev jag på baksidan av teckningen. Vad det betyder? Inte en aning.

På sommaren var jag på en tre veckor lång hemspråkskurs i finska lappland. På vägen dit var jag en vecka hos morföräldrarna och när jag kom hem igen till Sverige efter fyra veckor fick jag anstränga mig för att byta tillbaka till svenska. Teckningen illustrerar två lärare som spelade och sjöng vid brasan en kväll. Jag var kanske lite less och hade hemlängtan då jag har gjort stygga noter med darriga streck.

I en bok såg jag bilder på fraktaler och fascinerades av dem. Även ädelstenar var min grej så jag satt ofta och gjorde mönster. Tyvärr klassades dessa teckningar inte som ”riktiga” utan lades i det runda arkivet under bordet. Jag ritade också en massa planritningar på olika hotell. Jag använde skjortknappar i olika färger som gäster, städerskor, kockar och hotelldirektören. Det blev ganska stora teckningar och ofta limmade jag ihop flera A4or för att få plats med pooler och bibliotek. Idag saknar jag mest de där teckningarna som slängdes. Det var ju de där dussingrejerna som var roligast att göra.

10 svar

  1. Kanske var det ”Wakarimasen” du tänkte på som betyder ”Jag förstår inte”. :-) Jag minns också Shogun som en oerhört spännande serie, även om jag inte minns handlingen i stort sett alls längre. Jag minns dock att huvudrollsinnehavaren var Richard Chamberlein som också spelade huvudrollen i Törnfåglarna som var en av mina favoritminiserier då. :-)

    • Jajust det, det var väl huvudrollsfiguren som ofta fick säga ”jag förstår inte” :)

      Mamma och pappa spelade in avsnitten och vi barn tittade på den varje dag en hel vecka tills nytt avsnitt kom. Det var verkligen stort!

  2. Varav sinnet är fullt talar pennan. Tre helt olika slags bilder från ungefär samma tid tyder på flitigt ritande och målande vid sidan hotellverksamheten. Anar man förresten inte lite rester av fraktalmönster i en del teckningar här på bloggen? Men vad tusan var runda arkivet?

    • Jo jag har ofta hämtat inspiration från barnteckningar och sysselsättningar till bloggteckningar och konsten i stort.

  3. Oj förlåt! Jag googlade ”runda arkivet” och inser att jag borde ha fattat vad det betyder. Så fick jag lära mig det.

    • Ha ha, vad roligt :)
      (Jag visste inte att det fanns att googla på)

  4. Min fd chef envisades med att säga det oranga arkivet. Googling på det ger inte ledtråd. Bara den som tittat under hans skrivbord fattade vad han menade.
    Paljettenstilen anas i fraktalerna, tycker jag. Men den finska tecknerskan lyser numer med sin frånvaro.
    Även jag ritade planritningar vid samma ålder. Gigantiska lyxvillor. Och kartor över fantastiska land med fantasidjur. Varken ritningar eller kartor finns kvar annat än i mitt minne.

    • Jag har haft en galen vecka med nattjobb och byggmöten. Här tecknas inget annat än avtal för tillfället :)

  5. Ingen som helst risk att det finns någon kvar som jag ritade som barn … men från ungarna finns det lite.
    Kul att du kan titta på dina gamla alster.
    Kram

    • Mina föräldrar är orsaken till att det finns så mycket sparat. En bäddsoffa jag öppnade för tio år sedan innehll enorma mängde teckningar. Tyvärr gillar jag inte hamnstrande så jag sorterade och slängde det mesta.

Kommentera

