Tekniskt uppbrott

Igår möblerade jag om på jobbet. Det var kanske inte en så stor förändring men fåtöljen står nu vid fönstret. Det kan tyckas som en rätt menlös förflyttning men den rubbar dels vyn men också det mentala varandet i rummet. Jag ser inte längre ut när jag tar kaffepaus. Sikten över arbetsrummet har skruvats. Kanske har uppmärkdamheten skärpts en smula.

Mitt förhållande till internet har också fått en fysisk och psykisk förskjutning. Förra månaden skaffade jag en så kallad smartphone med mobilt nätverk. Sedan dess har jag startat upp min ”riktiga” dator endast under högljuda suckar och klagande. Jag har ju min uppkoppling i fickan!

Visst är det en förälskelse och det nya lockar mer än gammhärket. Mitt virituella rum har förändrats.

Från att ha kommunicerat med tvåhandsfattning på tangenterna har jag fått lära mig att prata med pekfingret igen. Jag är vilse i app-djungeln och vet att jag visst kan redigera bilder och skriva inlägg. Bloggtorkan har inga bra ursäkter bara lättja och en förskjutning i rummet. Apparna erbjuder nya skrymslen: föredrag, mattekurser, väderprognoser, fjärilskunskap… U name it!

Även tragedin i Norge rubbade min rumsliga existens. Föregående inlägg skrev jag då det hände. Känslan av att vara naiv, dum och ego gör att jag satte mig i skamvrån. Internet ger en möjlighet att ständigt vara MED världen, att reagera och aggera interaktivt. Vi ser och hör allt ofiltrerat i ett snart ögonblick. Det går så fort att adrenalinförsvaret reagerar innan man ens hinner läsa klar löpsedeln. På fredagen då attentaten skedde kunde jag läsa på Facebook; ” Jag lider med Norge”. Då sa jag till min man att vi måste lyssna på nyheterna, något har hänt!

Om jag skulle ha hört nyheten innan förra inlägget hade den varit annorlunda. Men den objudna och obehagliga gästen i farstun tog mig på sängen. Det tar nog ett tag att känna mig hemma igen…

20110802-095429.jpg

2 svar

  1. Närvaro … är inte alltid att sitta här och läsa och kommentera bloggar så är det bara, just våren/sommaren kräven en närvaro i nuet som inte är lik hösten/vinterns tid.
    Jag har inte heller skrivit så mycket varken i in egen eller andras bloggar … det tar kraft att bara vara i värmen som jag inte alls är vän med, jo om jag sitter i skuggan då kan jag njuta.
    Vi får nog mer fart i baken när sommaren tar slut … njut av nuet med internet eller utan.
    Kram

    • Mjoo, förvisso… men jag är sällan bekymrad över att just mina blogginlägg blir glesa. Jag njuter dagligen av internet, jag har ju den i fickan! Det är bara det att jag inte ids skriva längre texter med pekfingret… :)
      Dessutom måste jag hitta på hur jag ska kunna ladda upp behandlade bilder direkt från mobilens mappar. Har bara hittat ungefärligt fungerande appar.
      Kram på dig också glimten :)

Kommentera

