Nattugglan

Nu är jag återigen på nattkneg. Efter fyra år får jag lov att lönearbeta med annat för att få ekonomin att klaffa. Men jag misströstar inte, ännu. Jag extraknäcker strötimmar och kan alltid ducka om jag inte vill hoppa in som en superhjältinna då någon hastigt vabbar eller ska på festival.

Hittills har jag betat av 37 timmar. Bara åtta kvar! En fördel med nattpassen är att de är 11 timmar långa, så jag får en hyfsad mängd på få pass. Skulle ruttna att jobba halvtid på dagen, med tex fem timmars pass.
Nattjobb är slitigt men det funkar bäst för mig. Jag önskar att jag kunde ta med mig konstjobb hit men man blir ju lite slö och korkad efter ett tag. Trollen på vinden hittar inte lysknappen.
Fyra år sedan sa jag upp mig från denna arbetsplats med sex års tillsvidareanställning. Frågan är ju, är det smart att söka sig tillbaka till ett osunt yrke? Är det värt hälsoriskerna? Eller är det så att jag får gilla läget, alternativen är inte många.
Detta är en stor och viktig fråga som jag tänker på dagligen. Vad ska jag bli när jag blir stor?

3 svar

  1. Prova allt! Fotografera, måla, skriva, arbeta på dagis eller något annat. Du kommer säkert att gilla något och den här saken ska du bli, när du blir stor! :)

  2. Yey, tack ska du ha för pepp!
    Allt det där med konstnärligt arbete är ju mitt egentliga yrke och är företagare inom området så det är inget jag behöver testa :)
    Men jag har ju problem i att få ekonomisk bärighet i det hela… så jag får väl se vad jag hittar på.

  3. Spelar ingen roll vad men egentligen vill ibland … räcker inte pengarna eller man blir sjuk som mig då får man ”ta skeden i vacker hand”. Tur att du har något som du kan hoppa in på och jobba minimal tid på, går inte att se det på annat vis. Fast jag önskar verkligen att du fick jobba enbart med din konst, som du mår bäst av.
    Kram o go helg

Kommentera

