Jag ska äta dig

Att plocka svamp är för mig ett stort nöje. Det är förvisso ofta svettigt och myggigt. Men jag har ett ställe som ligger 100 m från stugan som kan kallas ett säkert kort. Där behöver jag inte leta, utan går och hämtar min skörd. Vissa år har jag hämtat drygt tio liter under en och samma säsong. Vardagslyx i kubik!
Att rensa svampen är för mig ett viktigt moment. Penslar och skär. Allt rens samlar jag upp på en tidning som jag sedan rullar ihop. Som ett ”tack” bär jag tillbaka renset till skogen. Jag häller ut det och sprider förhoppningsvis sporer till nästa höst. Svamp är ju vare sig växter eller djur, de är i sin egen ordning. Så det gäller att hålla sig vän med dessa små entiteter. Lite som en hemmsnickrad folktro:)

20110815-090228.jpg

Ett svar

  1. åh ljuvligt! o vad gott med kantareller:))))

Kommentera

