Nytt år och nya vanor

– Hörrö Seppo, nog tycker jag den här behöver en ny…. (?)

Nytt år och nya vanor behöver kanske en bra planering. Först bör man kanske ringa in nödiga behov och sedan stryka allt som ligger bortom mänsklig förmåga att fixa. Det där med att rädda världen från krig och svält tycks inte gå att fixa även om vi alla hjälps åt…. Tänker verkligen ut en fungerande plan, men … Nepp, vi har verkligen inte förmågan att enas om att bara Släppa och gå vidare, utan vi briserar så fort någon stirrar förstulet sammanbitet eller ritar en ful gubbe med skägg. Nå, som om jag nu stryker alla alturistiska önskningar och löften så återstår:

  • Fritt skapande
  • Inkomst
  • Kärlek
  • Livslust

Jag har planerat att arbeta med konsten utan att ha något inplanerat. Inga utställningar, inga uppdrag, inget prestationsinriktat. Detta gäller från och med 4/2 2012.

Inkomst är ju något rätt bra att ha… så jag söker brödjobb. Jag känner mig nog mindre stressad om jag får en månadslön. Har ju haft det förr om åren och nu börjar jag bli sugen på den trygghet det erbjuder. Jag får ju ångest av att inte veta när jag får lön nästa gång…

Kärlek, kärlek, kärlek… Mmmmmm.

De senaste året har sugit åsneballe som Blommaland så måleriskt brukar uttrycka sig. Jobbet suger energi och jag har haft svårt att hålla ihop mig. Men genom min briljanta planering att inte boka in några fler uppdrag så har molnen börjat skingra sig. Jag vet att det är rätt beslut. För jag skrev en stipendieansökan förra veckan och det brukar ju krävas en slags arbetsplan och lovade resultat. Det gjorde att jag kände den där stressharen springa i bröstet och andetagen drunknade i alla floskler. Efter ett par timmar strök jag allt och skrev i princip ”give me the money”… charmigt värre men ärligt. Nu har jag iaf sökt och den som inte ansöker har ju noll möjlighet att få något. Året 2012 ägnas åt att få tillbaka livsenergi och glädje. Både för kropp och knopp. So long 2011, du förtjänar att glömmas. alla floskler. Efter ett par timmar strök jag allt och skrev i princip ”give me the money”… charmigt värre men ärligt. Nu har jag iaf sökt och den som inte ansöker har ju noll möjlighet att få något. Året 2012 ägnas åt att få tillbaka livsenergi och glädje. Både för kropp och knopp.

So long 2011, du förtjänar att glömmas.

4 svar

  1. Hej på dej! Roligt att läsa ditt inlägg!

    Önskar dej först och främst 2012:s största Lycka till!
    Sen tänkte jag på dina fyra områden, Jag fick sån lust att kasta om ordningen.

    Kärlek,.. då kommer Livslust, eller Livslust väcker kärlek! Dom där två kan nog i och för sig stå främst eller ligga som grund också för resten. Jag tror att både livslust och kärlek inspirerar till skapande. Skapande borde sen i rättvisans namn innebära inkomst.
    Men kanske eller tyvärr är det väl så att tillvaron många gånger tvingar oss att tänka på inkomst först och sen i värsta fall finns det ingen livslust kvar för kärleken. Jag tror att man i alla fall ibland behöver lyfta blicken så att man inte drunknar av stress över allt med pengar och måsten.

    Jag var tvungen att lägga näsan i blöt fast det framgick ju tydligt att det hade full koll på ditt 2012, så stå på dig och tro på dej! Dina funderingar väckte mina tankar:
    Kram på dej, (tankeöversikt har gjort ett plötsligt besök i gamla bloggmarker, om du ens minns mej)

    • Jomen visst minns jag dig! Gott nytt år och god fortsättning.
      Att lägga näsor i blöt är väl bloggens syfte och mycket trevligt att någon kastr om prioriteringarna. Jag la inte in någon rangordning på punkterna, verkar så svårt… Men visst kärlek först! Men den krånglar inte;)

  2. Nu inser jag plötsligt vitsen med nytt år – det ger möjlighet att lägga tristheter bakom sig. Börja på den berömda nya kulan. Suveränt ju! I februari – då jäklar blir det kulspel av!
    Ska hålla ögonen öppna efter ngn inkomstbringande möjlighet.

  3. Mmmm, för jag fixar nog inte att illustrera jordbruksmaskiner… Så tillvida det inte finns gott om konstnärlig frihet och smak för det brutala ;)

Kommentera

