Aura

För några dagar sedan fick jag en fråga om hur jag använder och om jag visar mina bloggbilder på annat sätt än här på PaljettenQ. Det är en gråtonad zon, med åren börjar jag influera och insperaras av mina två olika världar. Bildspråket börjar bli rätt intimt i de båda, bloggen och konsten. I många och långa perioder är ju bloggteckningarna roligare att göra och är bra mycket mer spännande. Konsten, den STORA konsten kan ibland bli lite väl slipad och tillrättalagd. Här på bloggen kan jag ju leka hur mycket jag vill och orkar.

Denna bild gjorde jag idag. Det var en misslyckad akvarell som fick falla offer för mina övningar att göra något som liknar vener. Alltså det jag gjorde idag var det superenkla att måla dit de blå linjerna. Det blev ett mellanting. För jag gjorde den ju i ett övningssyfte, inte med intention att bli något specifikt. Nu när den är klar så… tja, den funkar nog rätt bra här. Men jag den passar inte in i min kommande utställning.

Jag slänger sällan saker jag gör. Om de nu inte är skitfula eller bara skämmigt dåliga. Men om jag påbörjar ett arbete och hamnar fel, det blir inte som jag har tänkt mig så kan jag spara den för att se om den kan användas senare. Till något annat. Ofta behöver jag ju öva på nya uttryck och då är det bra att använda det material som ska användas i slut änden. Det går inte att testa och öva på skitpapper om man tänker sig ett tjockt papper med helt andra egenheter. Så lite praktisk snålhet är av godo. Den som spar hon har.

 

 

4 svar

  1. Tänker (för egen del) att ungefär så borde det vara: Spontant opetentiöst skapande i givande samspel med sörre idéer, och vad som sen är värt något får man se.

    • Jag ska ta det som ”det nya” förhållningssättet efter den 4/2 :)

  2. Jag har raderat och slängt massor av det jag skrivit. Jag sparar inte mycket, fastän jag inte har något bra minne. Fortsätt spara…

    • Jag tror man får välja strategi. Mitt sparande handlar mycket om att ta tillvara materialet som ofta kostar så himlars mycket pengar… Men till viss del också om att jag kan gilla misstaget och har svårt att ”kill my darlings” :)

      Undrar just hur det går för dig och din bok….?

Kommentera

