Fönstret

Idag har jag gjort en miljon bra saker. Det är första dagen i ateljén sedan den sista vernissagen. Nu har jag inget inplanerat. Bara fri tid. Vad det nu kommer att betyda.

Jag har uppdaterat mina uppgifter på min hemsida. Jag gjorde en ordentlig genomsökning bland mina bilder och fann detta fönster. Antar att jag har visat den för er tidigare men minnet sviker mig. I vanliga fall minns jag ganska tydligt vad jag har skrivit om bilderna jag lägger upp. Men inte denna. En oansenlig liten bild med lite information och knappast något syfte. Men så är det väl med de stunder man sitter där vid fönstret.

Det är oftast inte så märkvärdigt.

Man glor och tappar bort sig i tankar. Jag minns tydligt stunden då jag ritade den. Den är en rätt exakt avbild av det jag ser ut genom ateljéfönstret, men de flesta gånger jag tittar ut står det någon där utanför. I ögonvrån ser jag en rörelse och nyfikenheten drar blicken dit. Det är oftast någon av de som bor ovanför som parkerar eller tar sin cykel från stället utanför fönstret.

Ömsesidighet gör att vi låtsas att inte se varandra. Grannen på andra sidan hänger för en gardin och skyler sig men jag tycker det funkar som det är. Jag har endast vid enstaka tillfällen hängt för fönstret.

Jag önskar mig många dagar av omärkbara dagar, stunder av gloan genom fönstret. Lite glömska vore toppen och en kopp kaffe. Göra roliga saker. Imorgon ska jag dessutom gå på anställningsintervju.

 

 

 

There are no comments on this post.

Kommentera

