Omprogrammering

Bakgrund: Artros med perioder av stark ihållande smärta.

Åtgärd: Träning och tålamod blandat med visst mått av smärtstillande.

Resultat: Stunder av uppgivenhet och djävulskt mörker.

Ordination: Antidepressiva medel för att minska perceptionen av smärta.

Reaktion: Tvekan, misstänksamhet och beslutsångest.

Fördom: Att man blir fet, otrevlig och blödig av dem.

Startdag: I morgonbitti…. eller aldrig?

5 svar

  1. När jag läser det du skriver tänker jag;
    – Har du provat ACT? Dvs. Acceptans and Commitment Therapy? Det är en terapimetod som visat sig verksam (dvs. har evidens) för just smärtpatienter. Det är ingen humbug, även om det kan låta lite luddigt inledningsvis. Jag tänker att om du inte vill äta SSRI pga biverkningar eller för att du faktiskt inte är deprimerad, så kan ACT vara en alternativ väg. ACT är en mer långsiktig väg att gå än SSRI som ju kan hjälpa dig på en vecka eller två. Jag skickar med ett boktips: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9146218793

  2. Va är det mig du har skrivit om idag? Ingen artros har jag vad jag vet, ska vara lite i händerna då, men allt annat kan jag skriva under på.
    Men idag har jag en bättre dag och då passar jag på att baka semlor, tänkte att sonen och marsipangrisen kan hämta hem ett gäng och festa till efter middagen. Maken ska på festligheter ikväll med jobbet och vad kan vara bättre än att festa själv på lite kaloristinna semlor. Du får trösta dig med att det alltid kommer en morgondag värd att sätta igång något nytt.

    Lägger en stor vit ros med lite gröna kanter här till dig den är så vacker, passar så här på kärlekens dag.
    Kram

  3. Ja, det var en annorlunda OS-uppladdning, måste jag säga. Hoppas allt blir bra.

  4. jävliga artrosen!!De må då hitta något som kan ta bort sykdomen jag har fått i knäet.Har också opprerad både höftar..Mycket smärtor och nerv-plågor så det smäller om ett.

    • Hejsan, jodå visst svär jag ibland också. Lyckligtvis har jag ännu sluppit operationer.

Kommentera

