Jag tänker mig ett rum

20120312-104554.jpg
Att jobba inför en utställning börjar ofta med att förhålla sig till ett rum. De konstverk man arbetar med sätt in i en kontext. Rummets beskaffenhet påverkar helheten. Vilken stämning har rummet? Lukt, ljud, rymd, flöde med mera.
Rummet påverkar till och med vad jag vill visa. Det lilla galleriet och den stora vita kuben, konsthallen, erbjuder helt olika rum.
Så är det i alla fall för mig. Jag kan inte ta hänsyn till om konstverken passar att ha ovanför soffan. Eller att ramen passar till fondväggar i ljung och kaffelatte.
Nu sitter jag här med en vit kub. Händerna är helt fria. Jag har ett år på mig. Min inställning är fortfarande inställd på att likt kvicksilver glida undan projekt och en massa måsten. Nu gäller det att hitta trådar i denna härva av tjurighet och låg arbetsmoral.

There are no comments on this post.

Kommentera

