Var tänker du bäst?

Efter en tokhektisk vecka som ännu inte ens är slut så är mitt huvud tom som en pappkartong. Så nu ska jag café. Där tänker jag bäst. När jag sätter mig i svärmen av pratande människor och skrammel från kaffekoppar tänker jag allra bäst. Med en bok eller min skissbok kan jag låta blicken vandra iväg och tanken fastnar som luddet i en torktumlarfiltret. Filtret på cafeét är handen som konkretiserar tanken med pennan på pappret. Jag har ofta ingen mening eller ett djupare syfte att det ska bli något vettigt men ändå är det just i den stökiga miljön de mest lysande idéer dyker upp.

Mina kollegor säger sig fånga sina bästa tankar i duschen, när de jobbar, när de surfar på internet och när de diskar. Var fångar du dina?

14 svar

  1. Jag fångar dem i flykten … men de flesta kommer undan.

  2. De kan vara hala som tvålar i ett badkar!

  3. Jag tänker som bäst när jag ligger i sängen och försöker sova. Många av mina bästa insikter får jag mot min vilja när jag försöker att koppla av och inte tänka.

  4. nickar igenkännande. fast aj vad sällan jag är på café nowadays.

  5. Jag har lite olika varianter: löprunda (klarnar tankarna väldigt bra); kreativ grupp typ brain storm funkar också bra för att skapa nya perspektiv. En timme över på café är också bra. Man får distans till ekorrhjulet genom att titta på det, liksom.

  6. Okej, det är patetiskt att även jag skriver så, men det är som sagt när jag springer långt.

  7. I samma veva som jag skriver … de kommer av bara farten, formulerar sig i ord och meningar som jag ibland kan känna wow inför när jag sen läser igenom det hela. Kan nicka lite för mig själv och tänka att; tja, något sånt är det nog jag tänker om saken.
    Tankar är sällan så där glasklara till vardags de skvalpar väl runt där inne och väntar på att få komma ut en genomskinlig dag då allt verkar helt klart, förvånansvärt klart.

    Kram

  8. Jag tänker väldigt bra när jag simmar tidigt på onsdagar men även när jag är ute och går med hundarna. Då kan de bara dyka upp som från ingenstans Hastigt och ibland lustigt :-)

  9. När jag tränar kan jag säga att jag inte tänker alls. Jag bara sjunker in i känslan och tycker det är rent av renande att svettas över spinningstyret. (det är det som enligt mig kräver minst tankearbete av alla träningsformer)…

    Det där med brainstorming är något jag ägnar mig åt när jag har nya arbetsuppgifter… nya teman att jobba med och kanske inte har en aning om i vilken ände jag ska börja. Då är det verkligen en hjälp att bara skriva ner allt man kommer på.

    När jag ska till och sova kommer det inte många tankar… eller jag rättar mig. När jag ska sova hinner jag inte tänka så mycket innan jag somnar. :)

    Ni var så många som svarade att jag nu känner mig manad att lägg aupp en bild om hur det kan se ut i mina papper när jag tänker…:)

  10. Tänker (medvetet) gör jag bäst när jag springer. De bästa idéern däremot dyker oftast upp precis när jag just ska somna efter en dag full av intryck. Men den kreativa energin vaknar bäst av kreativt brus – på en svinbra utställning, på byggvaruhuset – eller när jag tittar in i någons skissbok…

  11. Det där med träning verkar ligga rätt högt upp på listan… Jag var på Core nu på lunchen och analyserade mina tankar en stund. Det lät nog mest så här i huvudet på mig:
    ”Ett två tre vänster kick… ett två tre höger kick
    ett tre fyr… vad fan!(måste räkna om) ett två tre vänster , hjälp nu ligger jag en takt efter!…. oj, nu får jag inte dreggla, stääääng munnen…. ett två tre höger kick!”
    Ja, ni ser… träning kräver redan i sig mycket av min tankekraft så det blir inte mycket kreativt under passen:)

  12. Haha!
    Så ser min hjärna också ut under kluriga träningspass på F&S. Och så en liten aning ”men detta är ju superfånigt – här står vi x antal personer och gör konstiga rörelser till musik i grupp. Jag borde gå hem och hugga ved.”
    Och när jag springer vissa pass (ty intervall) har jag inte ens ork att tänka. Nej, långsam distans ska det vara.

  13. Antingen när jag vaknar på natten och har svårt att somna om, eller när jag promenerar.

  14. Om en god tanke skulle väcka mig mitt i natten skulle jag ta ett elakt fast grepp om halsen på den….*grrrr*… (låtsas vara sträng)
    Promenader kan nog vara lagom bra tempo på fysisk aktivitet där tanken kan gro som fet och fin :)

Lämna en kommentar