Konstrester

konstrester-2009-PaljettenQ

För en tid sedan gjorde jag en offentlig utsmyckning med en massa bilder. Jag målade dessutom 6 bilder som inte kom med i det slutgiltiga gestaltningen. De ratades, de avfärdades och ansågs överflödiga. Det var jag själv som tog bort dem. Alla sex är lika som den här på bilden. Spännande? Nej, verkligen inte.

Tagna ur sin kontext är de rätt menlösa och ointressanta. Deras värde sjönk drastiskt då de petades ur sin plats bland en massa ”vinnare”, de som fick vara med och som nu är en fin konstutsmyckning.

Så vad göra med dessa? Vilket öde ska de möta? De ligger nu under en bokhylla i ateljén och tar plats. Jag tänkte att jag kunde ge dem en synkronistiskt öde och sätta upp dem i en offentlig miljö och se hur lång tid de får vara kvar. Antagligen kommer de att tas ned och slängas. Eller så kommer det någon person som tycker de behöver en rutig målning hemma på sin vägg.

Min plan är att jag ska sätta upp den första målningen den 1 oktober, någonstans i Uppsala.  När den försvinner sätter jag upp en till, på ett nytt ställe.

Har ni förslag hur jag ska genomföra detta icke vetenskapliga experiment?

Jag ska åka bort en dryg vecka nu och kan under tiden ta emot eventuella förslag fram till den sista september. *SHOOT* :)

10 svar

  1. Intressant tanke, en form av subversiv smygkonst för att förgylla det offentliga rummet. Ska du sätta upp verken utomhus eller i någon butik eller i ett köpcentrum?
    Givetvis måste du ta bilder av verken då de hänger i sin ”offentliga” plats.
    En fråga jag ställer mig, ska du signera verken med ditt riktiga namn eller med Paljetten Q eller ska du lämna ut dom osignerade. Tänker mig att värdet, rent kommersiellt, borde stiga markant om du signerar tavlorna med ditt riktiga namn.
    Om du lämnar ut tavlorna helt ”namnlösa” så kanske någon tycker om dom precis så som de är och inte för att de är skapade av konstnären X. Påminner lite om konstnären som gjorde kopior av 10kr mynt i rent guld och sen gick och handlade med dem.

  2. Jo, jag tänkte att jag fotar av dem och visar på bloggen hur de ser ut på plats, men kanske inte beskrivande av var exakt de hänger. Det visar sig.

    Det är en rolig och tänkvärd grej att göra guldmynt och låta dem försvinna ut i kommersialismens vidsträckta hav. Klart intressant konstprojekt! :)

  3. Vilken intressant tanke! Kul, men som sagt, glöm inte att fotografera och visa!

  4. Jag tänker på det engelska ordet ”disposable” och tänker kring andra saker i samhället som är just ”disposable” och att koppla ihop konsten med det vi samhällsmässigt inte anser värt något. Dvs rent fysiska saker, men även rent mänskliga. Förslag på platser skulle i så fall kunna vara vid en sopsorteringsstation, utanför snabbmatsställen, men jag tänker också på sådana ställen som psykiatriska mottagningar, missbruksenheter och liknande ställen där människor hamnar som inte fungerar i och under samhällets rådande normer.

    När det gäller namngivande, så vill jag bara göra dig uppmärksam på att detta även skulle kunna tolkas som en brottslig handling och då falla under Miljöbalken 29 kap. 7 § MB; ”Nedskräpning avser en situation när någon skräpar ner utomhus på en plats till vilken allmänheten har tillträde eller insyn.” (Preskriptionstiden är två år) Så tänk till lite innan du namnger är mitt råd… :-)

    Spännande!!

  5. Jaha, nu måste man åka runt Uppsala varende lunch i jakt på en bit bordsduk… ;-)
    Vilket superintressant projekt, vännen! Och ha det så härligt i Öster!

  6. Uppfinningsrikt! Tanken är så bra att den måste genomföras.

  7. Åsa > Med den definitionen på platser att sätta upp rutorna på skulle väl kommunhuset eller kanske Försäkringskassan vara lämpliga.

    Fast om du nu får böter så kan jag faktiskt tänka mig att donera en liten slant till dem. Sådana där konstprojekt känns uppfriskande.

  8. […] visar upp sitt första verk här på klotter. För att förstå det hela bör man nog läsa konstrester […]

  9. Åh, Anders Widoff vaxduks-syssling!

  10. Ha ha ha… Urban, du är ju för snäll!
    Men jag har retat mig på de konstnärer som snavar över lagens tröskel och står inför fina böter och inte tar det som det kommer. Jag vet flera konstnärer som har samlat in pengar för att de blir förtvivlade på att de ”helt plötsligt” måste betala för sin egen provokation.
    Lite får de väl planera och räkna med något bakslag?
    Eller?

Kommentera

