Vi var mer tacksamma förr?

  • Förut: När man gick till banken klädde vi upp oss och gjorde oss så propra som möjligt. Det var en viktig händelse och det var inte passande att gå dit i arbetskläder.
  • Idag: Kläder har mindre betydelse.  Passar det inte då går vi till en annan bank. Bankerna ska vara glada för att vi överhuvudtaget väljer dem.
  • Förut: När folk ringde in till radion sa de: – Tack för att jag fick vara med!
  • Idag: När folk ringer in idag så tackar radioprogrammen att du ville ringa in och du svarar:  – Det är lugnt!

Dureformens fundament har satt sig och makten har flyttat sig några snäpp högre upp på pyramiden. Tjänstemannen är inte längre den man skäller på om något blir fel, man ringer kundtjänst som är chefens högra hand. Kunden har alltid rätt och image är en dygd. Tillgången och efterfrågan handlar inte bara om produkter i fysisk form utan även tjänster och nätverk. Vi är inte bara konsumenter utan viktiga tyckatillare som blir en pinne i statistiken. Kvalité handlar mycket om kvantité. Hur många träffar får du?

Ett svar

  1. […] börjar förstå värdet av uppmärksamhet minskar motståndet. Som PaljettenQ så klokt iakttagit: Idag tackar radioprataren lyssnaren som ringer in, inte […]

Lämna en kommentar