En bild säger mer än… en enda bildkälla

Idag  letade jag  lite bilder på nätet och googlade fram ord som ”Uppfinning”, ”smakråd”, ”tänkarmössa” och så vidare. Många gånger blir jag förundrad över hur fel det kan bli… Jag sökte inte alls på en kille i kalsonger eller en katt med blomsterkrans runt halsen. Det är bara så att bilderna blir tagna ur sin kontext och sökmotorn bara gör det man beordrar den att göra. Det är bara vi bildspridare/användare som har namngett bildfilerna så korkat och missvisande?

Men det är ofta ganska roligt att se vad det är som är norm ute i bildernas sfär. Man kan ofta se samma bilder i olika ”källor”. Så det är först till kvarn som gäller då det kommer till att ”måla” vår föreställning om ordens verkliga betydelse… (vill inte tro det men det kan lätt bli så i praktiken). Svårigheten att hitta rätt bild på nätet är att synkronisera sina föreställningar till den vilda fanatasin gemeneman har… ”jpg.16453276” är nog en mycket spännande bild :) 

Jag tar ett tema som exempel. Jag tar den första bilden som dyker på på min sökning (google/bilder)

De sju dödssynderna:

högmod Högmod/ superbia (fyndplats

GirighetGirighet/ avartia  (fyndplats)

23s40-Massage-633_j_569317b Vällust/ luxuria (fyndplats )

avund Avund/ invida (fyndplats)

images Frosseri/ gula (fyndplats)

vredeVrede/ ira (fyndplats)

images Lättja/ acedia (fyndplats)

Inte så illa va? Man kan nästa se vad det är för tema utan att skriva dit dem :)

4 svar

  1. Intressant! Dödssynderna var verkligen klockrena men i vissa andra lägen när man söker bilder blir jag konfunderad…

    • …. det är en ren konst att hitta ”rätt” !

  2. Väldigt feminint dominerande… (tack för tipset om myggdörrar)

    • Det var så lite så, lycka till :)

Lämna en kommentar