Vindstilla

Efter ett par veckor av skaparångest är det nu stilla. Allt är klart och vernissaget är över. Jag fick en massa fina blommor, bland annat en påse fina tulpanlökar av min vän Sofia. Nu kan jag återigen sjunka in i nya arbeten. Men helgen ska jag mest ägna mig åt att rensa palten och ladda batterierna. Det har varit en pärs att få till denna utställning.

I kväll ska jag se en film: Grizzly Man av Werner Herzog. Filmen handlar om mannnen som levde med björnar och sedemera blev björnmat.

8 svar

  1. Det är en mycket fin och speciell och berörande film. Som urladdning efter vernissage tror jag det kan bli speciellt.

  2. *I love you*….*I love you litle bear*…*I loooove you*….*S*
    Den där Timothy verkade ha en speciell relation till djuren. Vet inte om jag kan tycka att det var så sunt. Jag var rädd hela tiden att jag skulle få se honom bli björnmat.. men lyckligtvis har Herzog inte valt att redogöra allt i minsta detalj. Fantasin är tillräckligt skrämmande.

    Men berättelsen om honom var väldigt mångsidigt. Vacker, bisarr, ledsam, berörande, skrattretande, absurd…
    Jag gillade filmen och vem vet jag kanske får inspiration av den ;)

  3. Speciellt scenen när Herzog lyssnar på ljudupptagningen av de Treadwells sista björnmöte är djupt obehaglig.
    Helt sunt inställning hade ju inte Timothy, verkligt illustrativt till uttrycket: Go Native

  4. *S*…jo, jag tänkte faktiskt på att han verkade vilja dö där ute bland björnarna, ändå sköt de djuret och tog hem delarna. Kan tänka mig att han vände sig i björnmagen (graven).
    Scenen du nämner gjorde att man blir övertygad om att man INTE vill höra hur det gick till… *ryser*

    Podvoll, har skrivit en bok; Galenskapens förförelse. Den är väldigt bra. Den handlar om människor som har darbbats av manodeprissivitet och går in i perioder av megalomani (storhetsvansinne). Treadwell skulle ha platsat bland de andra fallbeskrivningarna.

    I boken beskrivs ett fall om en man som tror sig klara av en jordenrunt seglats på egen hand. Han seglar in i en storm och kan efter det inte kommunicera med hamnen där hemma utan sänder enkla meddelanden allt eftersom han seglar fram… När datumet för ankomsten hem närmar sig inser alla att det är något som inte stämmer, han dyker inte upp.
    En stor eftersökning på börjas efter hjälten. Efter flera dagar hittar de hans båt utan för Braziliens kust, han har inte seglat mer än några dagar!
    Enligt loggboken kan man läsa hans upplevelser i den trasiga båten och hur han allt mer blir galen. Till slut kan man följa hans vansinne och han slänger sig överbord.
    Det är fascinerande att kunna följa deras ”tankegångar” och få en liten inblick i de processer det handlar om i dessa fall. Den ena har filmat och den andre har fört skriftlig logg.

  5. Hoppas helgen blev precis som du ville och att batterierna börjar återfå sin kraft.
    Kram!

  6. Tack, det är skönt att ta mentalt ledigt ett tag. Jag har sorterat böcker in i en ny bokhylla i helgen. Vi har haft alla böcker i trippla rader och helt hopplöst att hitta rätt bok. Men nu har vi rensat ut 12 papperskassar med böcker och sorterat dem fint. Jag är jättenöjd!
    :D

  7. Vernissage!? Har jag läst din blogg så slarvigt att jag missat det?

    Grattis!!

  8. *S*… jag basunerar ju inte ut det precis.
    Tack, det gick bra och det kom mycket folk:)

Lämna en kommentar