Jag är inte klok på många fläckar

Denna vecka har gått i miniräknarens tecken. Den har använts flitigt och för att inte få allt för knasiga gissningar på kostnader så räknar jag helt enkelt ihop en ungefärlig budget. Jag kan inte påstå att jag alltid är så här organiserad. Men det kan vara bra och veta om jag har råd att ro idéerna i hamn eller om de måste sänkas som ett pestsmittat skepp ut till havs.

Men om jag nu gör upplagor av tre idéer så kan det vara bra att se vad materialkostnaden för varje blad hamnar. Om jag köper 50 ark och lyckas få till 40 lyckade tryck så kommer materialkostnaden att hamna på ca 200 kr/blad (bild). Det tycker jag är rätt högt. Men jag har inte tagit hänsyn till att det blir en hel del material kvar till framtida upplagor (plåt och färg).  Så om jag höftar till det så kanske det hamnar på en 170kr/ blad om jag skulle köpa dubbla mängden ark… Åhåjaja,  då skulle jag hamna på en bra bit över 10.000 kr för att starta upp mitt projekt. Men då har jag 80 blad att sälja och hur troligt är det, kraxar häxan lite olycksbådande.

Att räkna på verkliga kostnader är en öken för inspirationen.  Att vara konstnär är korkat, man kan se sanningen i vitögat och ändå göra dåliga ekonomiska beslut.

8 svar

  1. Oj, är det såå dyrt? Förlåt en helt okunnig om priser men nyfiken i en strut: Hur mycket i runda slängar av de 170 kronorna är själva bladet och hur mycket är del av plåt och färg med mera?

  2. Materialkostnad i runda slängar:
    Papper 26kr/ark + moms
    Färg 2 kr + moms
    Plåt 150 kr (1/12 del av hel plåt)
    Hyra av verkstad 50 kr/ dag
    (där ingår visst förbrukningsmaterial)

    Men det är en grov gissning, för varje misstag ökar kostnaden. Och så här i början av min grafiska come back lär det bli en del misstag gjorda :)

    Jag har hunnit med att hitta billigare plåt och förhandla om priser vid inköp. Hittade en till person som vill beställa papper så det blir billigare per ark. Jag har dessutom hittat en skrot-firma som köper begagnade plåtar så att jag kan sälja bort sånt jag har liggandes i ateljén. Jag ska ta och se vad man får per kg i veckan, koppar är dyrt.

    Men när du ställer frågan, om vad bladet kostar… så undrar jag om du menar pappret eller trycket/bilden?
    Att prissätta konstverket är en helt annan femma. Där är inte materialkostnaden någon större faktor. Inte då materialet är av så ringa värde som här. Även måleri och teckning är ofta förhållandevis billigt. Om man jämför med skulptur i sten, brons osv.

    Däremot är kostnaden viktig i min verksamhet, har jag råd att starta upp grafiken just nu?

  3. Tack för uttömmande svar. Jo, jag menade kostnaden per otryckt pappersark, där jag trodde att huvudkostnaden låg. Har jag fattat det rätt om plåtkostnaden 150 kr är räknat per tryckt blad, i detta räkneexempel av 80 lyckade tryck. Kan plåten som trycks alltså kosta så hiskeligt mycket som 80 x 150 = 12 000 kronor (och en hel stor plåt 12 x 12 000 = 144 000)? I så fall förstår jag dem som skrapar kablar och stjäl koppartak. Eller har jag tänkt fel någonstans igen?

    Jag minns att jag i ett anfall av hybris köpte och lät klippa i bitar en stor kopparplåt (c:a 100 x 150 cm?) av sämre kvalitet, när jag gått på en koppargrafikkurs. Jag tror att jag betalade nånting 400-500 kronor för allt 1975, men vad jag fick när jag sålde bitarna (oanvända!!) till kilopris på en skrotfirma tjugo år senare minns jag inte.

    • He he he… jo jag förstår att det skulle bli dyrt :)

      Om man ska räkna på varje tryckt blad så är ju plåtens kostnad per tryck:
      1 st plåt 150 kr
      150/40=3,75 kr i en hel upplaga om 40 blad.
      40 ark (26kr/st x40= 1040kr exl moms och frakt)

      Så om jag med de nya priserna räknar i hop allt så kommer jag snart under 100 lappen/ blad. Jag har dessutom blvit tvungen att gå ned i strolek på plåtarna då tryckbädden har sina begränsningar, det gör att materialkostanden sjunker radikalt. Vilket är kanonbra för plånboken men en lite tråkig kompromiss.

  4. Eller förresten, om det skulle vara tre olika plåtar som trycks, får jag det till 4000 kronor per plåt (och 48 000 kronor för den stora)? Hiskeligt mycket ändå.

    • Aha.uhumm….

      Njaeee, hur ska jag förklara.

      En bit plåt, låt oss säga att den är 40×40 cm och kostar kanske en 150-200 kr.
      Den kostar bara den summan en enda gång. Oavsett hur många färdiga blad du orkar och lyckas trycka (det beror lite på den grafiska teknikdu väljer).
      Grafik är en konstform som ger en möjlighet att göra flera färdiga verk av en originalplåt.

      Så om jag gör en upplaga på 40 bilder blir kostnaden
      1 st plåt 150 kr
      40 st ark otryckta papper 26krx40=1040 kr
      Plus de andra avgifterna och några misslyckade tryck. Se tidigare kommentar.

      Så en upplaga kanske kostar 1500 kr att trycka. Och då räknar jag endast materialet och lokalhyra.

      Sedan om man vill göra ett färgtryck så kan det bli som du säger fler plåtar och då är ju priset 150kr gånger det antal färger du vill ha. Om du trycker dem med en offset-teknik och inte viskositet och infärgningsteknik som kan göra att du slipper fler plåtar än två.

      Kort beskrivet: ju fler plåtar per bild desto dyrare.

      Jag köpte råmaterial, halvhård polerad kopparplåt. 1 mm tjock. 650×2000 mm = 1700 kr ink moms.
      Jag hittade en firma som var några hundralappar billigare per kvadratmetern, så det lönar sig att ringa runt.

      För mig som behöver köpa in plåt, papper och hela fadderuttan från noll … Jag ser hur kostnaderna hasar sig långt ned i plånboken då jag inte har material liggandes. Initialt är det dyrt, men känslan av lär väl avta ju längre in i processen jag kommer.

      Jag har ju planerat att göra flera olika bilder framöver. Och därför behöver jag räkna ihop en budget så att jag vet att jag har råd att skaffa material så att det räcker för mina idéer.

      Det blir ju intressant att när jag har mina upplagor sammanställa kostnaderna för att se hur mycket det verkligen blev. Jag tror, som den optimist jag är, att jag har räknat lite högt. Men när jag gör budget så brukar jag lägga till en 10-15 % i oförudsedda utgifter…

  5. Tack, nu börjar även jag fatta så smått. Att samma plåt används till hela upplagan har jag naturligtvis förstått, och om den i sig bara kostar 150 kronor, låter det mer begripligt, 1700 kr för 650 x 1000 mm är snarasre mycket billigare än jag väntat med tanke på mitt köp för 35 år sen. Men jag förstår att en större planerad grafiksatsning blir initialt kostsam och kräver lite budgetplanering. Lycka till hur som helst. Dina (för mig mycket sevärda) teckningar här på bloggen är väl redan de rätt ”grafiska”… eller?

    • Ingen ko på isen Snitsaren, jag vet ju att du har koll på grafiken men tänkte brodera ut svaret så de som inte vet får lite info.

      Den som sålde plåten till dig kanske pyntade priset lite för sveda och värk? ;)

      Bloggteckningarna har givetvis inspirerat mig till att göra grafik, det ska jag inte sticka under stolen. Vissa har till och med norpats rakt av!
      men endel har ännu inte visats här… de suger jag på lite till innan de släpps ut i bloggosfären.

Kommentera

